Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
- Aquila
- Posts: 355
- Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
Melek Tausista ja riikinkukosta päästään myös Kartikeyaan (aka Murugan, Skanda, Shadanana = "one with six faces" eli 5 + 1 kuten kuvassa näkyy, etc. Shivan poika, Ganeshan veli). Kuuden pään johdosta luonnollisesti 12 silmää. Käsiä myös sama määrä.
Karttikeya
Internetistä löysin myös tietoa, että Bengalissa Kartikeyaa palvotaan hedelmällisyyden ja maanviljelyksen jumalana:
http://murugan.org/research/seethalakshmi.htm
Huomionarvoista voi olla sekin, että Kartikeya ei varsinaisesti ole itse riikinkukko, vaan ratsastaa sillä.
Karttikeya
Internetistä löysin myös tietoa, että Bengalissa Kartikeyaa palvotaan hedelmällisyyden ja maanviljelyksen jumalana:
http://murugan.org/research/seethalakshmi.htm
Huomionarvoista voi olla sekin, että Kartikeya ei varsinaisesti ole itse riikinkukko, vaan ratsastaa sillä.
-
- Posts: 23
- Joined: Tue May 25, 2010 8:11 pm
- Contact:
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
Tässäpä joitain kuvia. Analysoinnin jätän muille.
Luca Giordino, Fall of the rebel Angels http://www.berthemorisot.org/upload1/fi ... 449694.jpg
Fall of the rebel angels
http://www.christusrex.org/www2/berry/f64v.html
Sir Edward Burne-Jones, The Fall of Lucifer
http://www.abcgallery.com/B/burne-jones ... nes28.html
Natalie Cliffor Barney, Lucifer
http://americangallery.files.wordpress. ... barney.jpg
Lucifer
http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork ... view=image
Lucifer
http://www.thearchetypalconnection.com/ ... ucifer.jpg
Blake
http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork ... view=image
Luca Giordino, Fall of the rebel Angels http://www.berthemorisot.org/upload1/fi ... 449694.jpg
Fall of the rebel angels
http://www.christusrex.org/www2/berry/f64v.html
Sir Edward Burne-Jones, The Fall of Lucifer
http://www.abcgallery.com/B/burne-jones ... nes28.html
Natalie Cliffor Barney, Lucifer
http://americangallery.files.wordpress. ... barney.jpg
Lucifer
http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork ... view=image
Lucifer
http://www.thearchetypalconnection.com/ ... ucifer.jpg
Blake
http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork ... view=image
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... eimdal.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... oelich.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Heimdallr
Olen viime aikoina tutkinut hieman pohjoista ja germaanista mytologiaa ja tullut siihen johtopäätökseen, että Heimdallr on pohjoisen perinteen jumal-pantheonin vastaavuus Luciferille. Ylläolevista kuvista erityisen puhutteleva on viimeisin, jossa toistuu vastaavuus mm. aiemmin mainittuun Melek-Tausiin, etenkin Heimdallrin pään päällä kyykkivä kukko Gullinkambi viittaa tähän suuntaan. Kädessä oleva miekka, johon on kuvattu ihmisen pää, viittaisi "Luciferin Miekkaan". Huomattavaa on myös ensimmäisessä kuvassa oleva vasemmassa kädessä palava soihtu: Heimdallr on valontuoja ihmiskunnalle; ihmiskunnan luojajumala ja eri sosiaalisten luokkien / kastien lakien muodostaja; hän on valkoisin (tai: kirkkain, loistavin) aasoista, jonka nimi tarkoittaa "loistavaa" ("The Shining One"), aivan kuten Luciferinkin.
Heimdallr vahtii Bifrostin yläportilla, viitaten hänen rooliinsa ihmisen vihkijänä ja taivaan / Asgardrin salaisuuksien vartijana: mikrokosmisesti tämä sateenkaaripolku tarkoittaisi persoonan ja Egon välillä olevaa, vihkimyspolulla rakennettavaa ja kuljettavaa antahkaranaa, siltaa persoonasta Egoon, jonka päädyssä Heimdallr-Lucifer (Ego) vartioi. Mikrokosmisesti ajateltuna Heimdallrin ja Lokin taistelu ja keskinäinen tuhoamisensa Ragnarökissä voisi merkitä alemman ja ylemmän manaksen yhteenliittymistä, jossa Loki vastaisi alempaa manasta ja egoa, trickster-luonteensa ja viekkautensa puolesta tämä vastaavuus kuulostaa varsin loogiselta; Lokihan on titaani, joka työskentelee milloin jumalten kanssa, milloin heitä vastaan, ts. alempi järki ja logiikka voi olla hyödyllinen palvelija, mutta itsessään riittämätön ja usein erehdykseen viettelevä. Heimdallr aloittaa Ragnarökin puhaltamalla Gjallarhorniin: ihmisen saama kosketus sieluunsa ja korkeampaan Egoonsa käynnistää ylöspäisen vihkimyspolun, "maailmojen tuhon" - askension ja apoteoosin.
http://www.youtube.com/watch?v=qYDe86iFp7s
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... oelich.jpg
http://en.wikipedia.org/wiki/Heimdallr
Olen viime aikoina tutkinut hieman pohjoista ja germaanista mytologiaa ja tullut siihen johtopäätökseen, että Heimdallr on pohjoisen perinteen jumal-pantheonin vastaavuus Luciferille. Ylläolevista kuvista erityisen puhutteleva on viimeisin, jossa toistuu vastaavuus mm. aiemmin mainittuun Melek-Tausiin, etenkin Heimdallrin pään päällä kyykkivä kukko Gullinkambi viittaa tähän suuntaan. Kädessä oleva miekka, johon on kuvattu ihmisen pää, viittaisi "Luciferin Miekkaan". Huomattavaa on myös ensimmäisessä kuvassa oleva vasemmassa kädessä palava soihtu: Heimdallr on valontuoja ihmiskunnalle; ihmiskunnan luojajumala ja eri sosiaalisten luokkien / kastien lakien muodostaja; hän on valkoisin (tai: kirkkain, loistavin) aasoista, jonka nimi tarkoittaa "loistavaa" ("The Shining One"), aivan kuten Luciferinkin.
Heimdallr vahtii Bifrostin yläportilla, viitaten hänen rooliinsa ihmisen vihkijänä ja taivaan / Asgardrin salaisuuksien vartijana: mikrokosmisesti tämä sateenkaaripolku tarkoittaisi persoonan ja Egon välillä olevaa, vihkimyspolulla rakennettavaa ja kuljettavaa antahkaranaa, siltaa persoonasta Egoon, jonka päädyssä Heimdallr-Lucifer (Ego) vartioi. Mikrokosmisesti ajateltuna Heimdallrin ja Lokin taistelu ja keskinäinen tuhoamisensa Ragnarökissä voisi merkitä alemman ja ylemmän manaksen yhteenliittymistä, jossa Loki vastaisi alempaa manasta ja egoa, trickster-luonteensa ja viekkautensa puolesta tämä vastaavuus kuulostaa varsin loogiselta; Lokihan on titaani, joka työskentelee milloin jumalten kanssa, milloin heitä vastaan, ts. alempi järki ja logiikka voi olla hyödyllinen palvelija, mutta itsessään riittämätön ja usein erehdykseen viettelevä. Heimdallr aloittaa Ragnarökin puhaltamalla Gjallarhorniin: ihmisen saama kosketus sieluunsa ja korkeampaan Egoonsa käynnistää ylöspäisen vihkimyspolun, "maailmojen tuhon" - askension ja apoteoosin.
Freyja / Mardöll on Heimdall-Luciferin feminiini aspekti, joka liittyy Venus-planeettaan ja tätä kautta erokseen sekä esteettiseen kauneus-aistiin (korkeampi manas jälleen).Wikipedia wrote:Heimdallr may be connected to Mardöll, one of Freyja's names.
http://www.youtube.com/watch?v=qYDe86iFp7s
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
Nagahel wrote:Olen viime aikoina tutkinut hieman pohjoista ja germaanista mytologiaa ja tullut siihen johtopäätökseen, että Heimdallr on pohjoisen perinteen jumal-pantheonin vastaavuus Luciferille.
Samaa mieltä. Loki-Lucifer kuuluu perinteisempään (~kristillislähtöisempään) myytintulkintaan, vaikka sekin on sinänsä pätevä ajatus.
Nagahel wrote:Kädessä oleva miekka, johon on kuvattu ihmisen pää, viittaisi "Luciferin Miekkaan".
Mitä tarkoitat "Luciferin miekalla"?
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
Loki onkin kokonaan ihan oma lukunsa, ja hyvin mielenkiintoinen mytologian irvailija. Häneen liittyvästä symboliikasta saisi varsin hyvin oman kirjansa aikaiseksi, ja hän on nähdäkseni yksi parhaista osoituksista muinaisten pakanoiden ei-dualistisesta ja ei-mustavalkoisesta ajattelusta. Etenkin kallioon kahlitseminen on varsin selkeää symboliikkaa ja liittyy universaalimpaan kuvastoon varsin saumattomasti, mutta myös mm. Lokin lapset olisivat varsin hedelmällinen esoteerisen tutkimuksen aihealue.Nefastos wrote:Nagahel wrote:Olen viime aikoina tutkinut hieman pohjoista ja germaanista mytologiaa ja tullut siihen johtopäätökseen, että Heimdallr on pohjoisen perinteen jumal-pantheonin vastaavuus Luciferille.
Samaa mieltä. Loki-Lucifer kuuluu perinteisempään (~kristillislähtöisempään) myytintulkintaan, vaikka sekin on sinänsä pätevä ajatus.
Tällä erää kommentoin Lokiin liittyen seuraavan huomion pohjalta, minkä huomioin jo aikaisemminkin tätä käsittelevän wikipedia-artikkelin lopusta, ja mikä tuli uudelleen vastaan kuin tonninen leka miettiessäni sateenkaaripolku-antahkaranaa sekä Heimdallin ja Lokin suhdetta toisiinsa:
"Elämänlanka, hopealanka/ Sutratma, on luonteeltaan kaksinainen. Varsinainen elämänlanka, joka on yksi kahdesta säikeestä ja jotka muodostavat Antahkaranan, ovat ankkuroituneet sydämeen.Wikipedia wrote:In 1961, by way of excluding all non-Scandinavian mythological parallels in her analysis, Anna Birgitta Rooth concluded that Loki was originally a spider.
Toinen säie, jonka on tietoisuudenlanka, on ankkuroitunut pääkeskukseen. Tämä on Luojan luomaa kehitysprosessia, jonka ihmisen itse on toistettava. Ihmisen on myös itse luotava
tietoisuutensa ja elämänsä. Hämähäkin lailla ihminen kutoo verkkojaan ja siltojaan eri tietoisuuden tilojen välillä. Säikeitä on kolme, joista kaksi on sielun luomia perussäikeitä. Näihin liittyy viisi perusenergiaa, jotka muodostavat ihmisen..."
Tämän löysin tekstistä Antahkarana-hakusanalla: http://www.alicebaileyry.fi/system/file ... karana.pdf]
Antahkaranaan liittyvä pieni informatiivinen videopätkä: http://www.youtube.com/watch?v=8NgCi29SMg4
Ja lisää teoriaa / tiedettä aiheeseen liittyen: http://en.wikipedia.org/wiki/Antahkarana
Miekka liittyy symboliikan arkkityyppisessä kuvastossa ilman elementtiin ja älyyn, ja nämä liitetään myös Luciferin ominaisuuksiksi. "Luciferin Miekka" on siis älyn kahtiajakoinen voima (alempi ja ylempi manas, tässä ylläolevassa pohdinnassa Heimdall ja Loki), mikä erottaa ihmisen muista eläimistä sekä hyvässä että pahassa. Tämä kaksiteräinen miekka on Luciferin lankeemuksessa ihmiseen tullut sielun voima, joka sekä viettelee ja kiusaa ihmistä että nostaa tämän ennen pitkää ylös kohti henkisiä maailmoja. Tässä suhteessahan Laveykin oli varsin oikeassa (Satan sees man as just another animal, sometimes better, more often worse...jne.)*, vaikka tehdyt johtopäätökset ja perustalla oleva ateistis-materialistinen maailmankuva olikin hänellä nähdäkseni väärä: Älyn riivaavuus on kama-manaksen ongelma, ja ihmisyyden koko lokimainen tragedia hiljattaista kurottamista kohti manasta (buddhia, atmaa).Nefastos wrote:Mitä tarkoitat "Luciferin miekalla"?Nagahel wrote:Kädessä oleva miekka, johon on kuvattu ihmisen pää, viittaisi "Luciferin Miekkaan".
* Olisi varsin mielenkiintoista tietää kirjoittiko Lavey tämän tällä tavoin tietoisesti vai alitajuisesti / intuitiivisesti. Itse epäilen, että se on täysin tiedostamattomasti kirjoitettu lausahdus. Tähän nimittäin piiloutuu varsin korkea opetus: Saatana näkee ihmisen eläimenä, sen sijaan että siinä lukisi vaikkapa Saatana on eläin ihmisessä...että koitapas ihmis-eläin vain oppia kuuntelemaan minua (Saatanaa) niin nouset eläimellisyydestäsi...!
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
Nagahel wrote:"Luciferin Miekka" (...) erottaa ihmisen muista eläimistä sekä hyvässä että pahassa. Tämä kaksiteräinen miekka on Luciferin lankeemuksessa ihmiseen tullut sielun voima, joka sekä viettelee ja kiusaa ihmistä että nostaa tämän ennen pitkää ylös kohti henkisiä maailmoja.
Verily. Ja miksi kuvan miekka on samalla ihminen? -
"Risti vastaa kuutiota; näillä on yhteinen merkityssisältö ja yhteinen muoto: kaksiulotteiseksi avattu kuutio paljastuu muodoltaan klassiseksi ristiksi, jonka yksi piena on toisia pitempi. Tämä risti/kuutio on se Jumalallisen ihmisen vankila, aineen symboli ja sen ulkoistumisen kaavan esittävä muoto, joka raskaimpana kaikista olemassaolon spektrille mahtuvista ilmennyksistä on kaikkein vaikein hallita ja hallittuna kaikkein voimallisin. Hermes sanoo: ”Virtus ejus integra est, si versa fuerit in terram.” Sen voima lisääntyy, kun se on jälleen tehty maaksi. Sielun on inkarnoiduttava, kirjaimellisesti ”lihallistuttava”, jotta se voittaisi itselleen tietoisuuden ja voiman syvimmän olemuksen. Tässä meillä on syntiinlankeemusallegoria jälleen, sillä varsin lyhyellä tutkimuksella on helppo päätellä, mitä tarkoittavat ”alastomuus” ja myöhemmät ”nahkavaatteet” kuin myös ”käärme puussa” – joka symboli toistuu myöhemmin Mooseksen autiomaassa valmistamassa esityksessä.
Lyhyesti: Kolme kuutosta ovat näin ollen ne kolme Golgatan ristiä, joille ”Vapahtaja” ja ”ryövärit” naulattiin. Ne ovat ihmisen kolme prinsiippiä, kolme hänen ruumiinsa tai sielunsa muotoa, jotka elävät kuolemanalaisessa kolminaismaailmassa, sulkien kiduttavalla tavalla sisäänsä hänen olemuksensa – niin sen ytimen kuin myös kaksi nuo kaksi ”enkeliä”, hyvän ja pahan, joiden olemassaolon niin moni uskonto varmistaa. Kuitenkin myös ”hyvä henki” on ryöväri, sillä oikea ja vasen ovat aina vain napoja jotka synnyttävät vastapolariteettinsa ja ovat siitä syntyisin – yksin synteesi on pysyvästi hedelmällinen. Me esitämme vasemman tien opin, mutta pois meistä mitätöidä oikean tien oppia, kun sitä vakavasti seurataan. On vain yksi tie, mutta ihmisluonto näkee tuon ykseyden eri tavoin ja palvelee sitä eri tavalla. On yhtä suuri virhe sulkea pois todellinen Kristus kuin on ollut sulkea pois todellinen Saatana. Ei voi olla toista ilman toista.
Risti tai kuutio on se vankila, johon seitsemäs – ydin – on vangittu ja näin ollen saatettu näennäiseen muutoksenalaisuuteen; kuolemaan, eli aineelliseen elämään fyysisessä ruumiissa. Tästä olemme jo aiemmin puhuneet. Mutta okkulttisen käytännön kannalta risti merkitsee meille enemmän. Se on uhrin, antaumuksen vertauskuva, vaikkakin avatun kuution voimme käsittää merkitsevän tietoisuuden avautumista oman tilansa näkemiseen ja siten suhteelliseen vapautumiseen. Satanistin käännetty risti on miekkaristi, jonka terä uhkaa taivasta; sen energia tähtää ylöspäin, toisin sanoen ainetta tuhoavaan muotoon. Perinteinen ristinmuoto alin pieni pidennettynä edustaa tyytymystä aineen vankilaan, vapaaehtoista vankeutta parhaimmillaan ja harhaan tyytymistä pahimmillaan, ts. nykyisessä kirkollisessa käytännössä. Siten risti käännettynä, joka jälleen kääntää ”taivaallisen ihmisen” kuvan ylösalaisin hirttämällä vihityn asentoon ja taivaankanteen tukeutuen, kuvastaa kapinaa harhaa vastaan; maaelementin ristinmuotoa käännettynä ilmaelementin miekaksi (muistakaamme, että Saatana tunnetaan ”ilmanvaltojen ruhtinaana”), merkiten älyn kapinaa orjuuttajaansa ainetta – ja sen takana toimivaa Elämän Jumalaa – vastaan.
(...)
Näin ollen meidän ristimme, musta kuutio, ihmislihaan valmistettu palatsi, on se tajuisuuden pyhä asunto jonka kirkko vuosisadat tuomitsi eläimelliseksi. Tämäkö oli varhaisten gnostilaisten, tämäkö oli platonikkojen kanta? Ei suinkaan. Molemmat ryhmät korostivat lihan, sargon, pahuutta; mutta tuo ”liha” ei merkinnyt ihmisruumiin potentiaalin tuomitsemista vaan sen aineeseen taipuvan mielen vahingollisuudesta varoittamista."
- Vasemman Käden Tie, luku VIII
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
Hyvä lainaus.
Tähän täytyy huomauttaa ja lisätä, että käännetty risti oli myös keskiaikaisten ritarijärjestöjen sekä myöhemmin myös joidenkin munkkiveljeskuntien itselleen omaksuma symboli, mikä viittasi esoteeristen järjestöjen "kapinaan" eksoteerisia uskonnonmuotoja ja jumalanpalveluksen tapoja kohtaan. Samasta syystä myös temppeliritarit polkivat ristiä ja "palvoivat Saatanaa", kuten legenda kertoo; ja tämän tulkinnan mukaanhan he näin tekivätkin, vaikkakin hieman eri tavalla kuin "tutustutaan kummitusjunalla esoteriaan" -kauhistelijat sun muut salaliittoteoreetikot ovat yrittäneet osoittaa.Nefastos wrote:Satanistin käännetty risti on miekkaristi, jonka terä uhkaa taivasta; sen energia tähtää ylöspäin, toisin sanoen ainetta tuhoavaan muotoon. Perinteinen ristinmuoto alin pieni pidennettynä edustaa tyytymystä aineen vankilaan, vapaaehtoista vankeutta parhaimmillaan ja harhaan tyytymistä pahimmillaan, ts. nykyisessä kirkollisessa käytännössä. Siten risti käännettynä, joka jälleen kääntää ”taivaallisen ihmisen” kuvan ylösalaisin hirttämällä vihityn asentoon ja taivaankanteen tukeutuen, kuvastaa kapinaa harhaa vastaan; maaelementin ristinmuotoa käännettynä ilmaelementin miekaksi (muistakaamme, että Saatana tunnetaan ”ilmanvaltojen ruhtinaana”), merkiten älyn kapinaa orjuuttajaansa ainetta – ja sen takana toimivaa Elämän Jumalaa – vastaan...
-
- Posts: 42
- Joined: Wed Jun 02, 2010 10:30 am
- Contact:
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
Aquila wrote:Varsin upea teos kyllä! Suorastaan hivelee silmiä. Kuka tuon on tehnyt?
Kyseisen kuvan maalaaja on Johfra Bosschar.Lux wrote:Tekijästä en tiedä mitään, löysin kuvan googlen kuvahausta etsiessäni erilaisia kuvia vuohista.
Last edited by Anonymous on Thu Jan 19, 2012 10:26 pm, edited 1 time in total.
Reason: Lainaukset oikein päin.
Reason: Lainaukset oikein päin.
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
Olen sanaton. Ainakin melkein!Sûrya-Ishtara wrote:Kyseisen kuvan maalaaja on Johfra Bosschar.
-
- Posts: 1806
- Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm
Re: Kuvat Saatanasta ja mitä ne kertovat
Ei ehkä teknisesti vaikuttavin esimerkki, mutta summaa hyvin omia, päällimmäisiä ajatuksiani Saatanan ja Kristuksen suhteesta. Tässä näkymätön isoveli on nuoremman veljensä auttajana:
http://www.google.fi/imgres?num=10&hl=f ... 2,s:0,i:75
http://www.google.fi/imgres?num=10&hl=f ... 2,s:0,i:75
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.