Mikä merkitys on rukoilulla?

Veljille esitetyt kysymykset.
gunslinger
Posts: 30
Joined: Sun Nov 28, 2021 10:02 pm

Re: Mikä merkitys on rukoilulla?

Post by gunslinger »

Astraya wrote: Fri Jan 07, 2022 9:40 am Rukoilu on usein kärsimättömälle mielenlaadulleni haastavaa ja joskus se tuntuu tyhjältä ja penseältä. Pyrin kuitenkin pitäytymään rukousharjoituksessa säännöllisesti, koska itselleni sitoutuneisuus ja johdonmukaisuus ovat tärkeitä työkaluja ylipäätään okkultisessa työssä, jonka yksi alue minulle on rukoilu.
Mielenkiintoinen pointti ja huomaan itsessäni todella paljon samaa. On päiviä kun rukoilu tuntuu todella miellyttävältä ja voimistavalta. On päivä kun rukoillessa tuntee ihan oikeasti koskettavan jotakin ja olevan hetkellisesti "pyhässä" tilassa, mutta sitten on myös niitä päiviä että rukoilu ei tunnu miltään. Se tuntuu ulkoa opitun mantran hokemiselta ja ajatukset rukoilun aikana pyörivät jo muussa tekemisessä. Olen kuitenkin pyrkinyt yleensä pitämään kiinni siitä, että rukoilen päivittäin. Hyvin pitkälti samoista syistä kuin mitä sinä mainitsit. Olen kuitenkin joskus jättänyt rukoilemisen kokonaan väliin kun on yksinkertaisesti tuntunut siltä, että halvennan vai itseäni ja sitä hetkeä jos teen sen väkisin. Koetko itse "väkisin rukoilun" ongelmaksi? Onko oikeasti mielekästä rukoilla jos se tuntuu sinä päivänä tyhjältä? En missään nimessä arvostele tekemistäsi vaan itse samojen asioiden kanssa painineena tahdon kuulla myös toisten yksilöiden mielipiteitä asiasta.
User avatar
Astraya
Posts: 125
Joined: Wed Nov 16, 2016 9:59 pm

Re: Mikä merkitys on rukoilulla?

Post by Astraya »

Mielenkiintoinen pointti ja huomaan itsessäni todella paljon samaa. On päiviä kun rukoilu tuntuu todella miellyttävältä ja voimistavalta. On päivä kun rukoillessa tuntee ihan oikeasti koskettavan jotakin ja olevan hetkellisesti "pyhässä" tilassa, mutta sitten on myös niitä päiviä että rukoilu ei tunnu miltään. Se tuntuu ulkoa opitun mantran hokemiselta ja ajatukset rukoilun aikana pyörivät jo muussa tekemisessä. Olen kuitenkin pyrkinyt yleensä pitämään kiinni siitä, että rukoilen päivittäin. Hyvin pitkälti samoista syistä kuin mitä sinä mainitsit. Olen kuitenkin joskus jättänyt rukoilemisen kokonaan väliin kun on yksinkertaisesti tuntunut siltä, että halvennan vai itseäni ja sitä hetkeä jos teen sen väkisin. Koetko itse "väkisin rukoilun" ongelmaksi? Onko oikeasti mielekästä rukoilla jos se tuntuu sinä päivänä tyhjältä? En missään nimessä arvostele tekemistäsi vaan itse samojen asioiden kanssa painineena tahdon kuulla myös toisten yksilöiden mielipiteitä asiasta.
Olen myös joskus jättänyt rukoushetkiä välistä, jos tuntuu että menee liian väkinäiseksi. Ehkä tässä juuri tuo "tuntuminen" on keskeinen asia. Täytyy osata ylläpitää itselleen asettamia askareita siten, että työ on mielekästä ja haasteellisuus riittävällä tasolla. Tässä itse koetan sekä sietää että antautua hyvässä balanssissa. Luulen että usein ongelma voi olla ihmiselle se, että asioiden täytyy jotenkin "tuntua" joltain tietyltä ja mikäli emotionaalinen alue ei kohtaa oman mielikuvan kanssa, tulee työstä laimeaa. Tätä laimeutta voi olla vaikeaa sietää ja saattaa unohtua se, että jäsentynyt työ kuitenkin aina kehittää, keskittää, eskaloi vaikutuksia, riippumatta persoonallisella tasolla koetusta tuntemuksesta.
“There can be no transforming of darkness into light and of apathy into movement without emotion”
― Carl Gustav Jung
User avatar
Nebenkheperu
Posts: 89
Joined: Wed Dec 21, 2022 2:26 am

Re: Mikä merkitys on rukoilulla?

Post by Nebenkheperu »

Lukuisia hyviä ajatuksia on yllä esitetty aiheesta.

Omakohtaisesti sanoisin, että "rukoilu" ei ole minulle ollut pitkäaikainen harraste...anekdoottina jostain syystä muistiini on painunut ensimmäinen koulupäiväni, jolloin ruokalassa ennenkuin me lapsoset ehdimme iskeytyä ateriaamme, opettaja käskytti "rukoilkaamme". Muutaman kylmänhikisen sekunnin ajan tuskailin asian kanssa, sillä en ollut siinä iässä koskaan kuullut käsitettä "rukoilla", enkä tiennyt mitä se tarkoittaa. Pyrin vain seuraamaan mitä muut tekivät...no, kyseessä oli toki varsin tyypillinen "kiitos Jeesus ruuasta" -ratkaisu. Oppia ikä kaikki.

Mutta asiaan, etymologisesti sana kai liittyy alunperin loitsimiseen, kuten yleistä suomen kielessä. Poden vieläkin lievää allergiaa juutalaiskristillisyyttä kohtaan, vaikka olen yrittänyt siedätyshoidattaa itseäni. Niinpä suosin käsitettä haltijoituminen l. invokaatio sen asemesta, mitä tulee vaikkapa päivittäisiin planetaarihymnien lausumiseen.
Näitten "rukosten" merkitys ja tarkoitusperä minulle on, että ne virittävät ko. päivän väkeen l. "energiaan", jonka voi nähdä kumpuvan sekä sisä- että ulkokohtaisesti. Ilmaistakseni asian mahdollisimman sekavasti, mainitunlaiset hymnit tietoisina tekoina luovat yhteyden "Itseen" tai mitä muuta sanaa siitä haluammekaan käyttää, vaikkapa "Azazel":ia. Yhtä aikaa siis "sisäiseen Mestariin" ja päivän vaikuttavaan voimaan astronomisen ja -logisen planetaarisen hallitsijansa kautta, jotka viime kädessä voivat olla yksi ja sama. Tämä auttaa huomaamaan päivän aikana em. planetaarisia vaikutuksia sekä omassa ajattelussa & toiminnassa, että ulkoisissa tapahtumissa, johtaen pitemmällä aikavälillä ilmiöiden buddhis-manaksiseen luokitteluun seitsenpohjaisesti, josta voi olla hyötyä mm. maagisissa operaatioissa. Nämä luokittelut toki ovat viime kädessä harhaa - kategorioita on vain yksi. :geek:

Minulla on muuten useita kysymyksiä näistä hymneistä ja tämä ketju on varmaan aiheeseen sopiva paikka? Lähinnä Fr∴ Nefastokselle toki osoitettuja...
Aloittaisin tästä: mikä on lähteenä annetulle väri- ja nuottiskeemalle suhteessa taivaankappaleisiin? Ne näyttävät poikkevat niistä yllättävänkin yhdenmukaisista assosiaatioista, joita historiallisten lähteiden ja arkeologisten löytöjen pohjalta on perinteisesti käytetty mm. Euroopassa ja aiemmin Mesopotamian & Egyptin alueella. Onko kyseessä siis intialainen tms. perinne?
Ἐθεώρουν τὸν Σατανᾶν ὡς ἀστραπὴν.
"Animus risu novatur."
Locked