Suljetut polut

Symbolien ja vertauskuvien äärellä.
Locked
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Suljetut polut

Post by obnoxion »

Zenbuddhalaisissa puutarhoissa suljetun polun merkki on polun suulle asetettu suunnilleen nyrkin kokoinen kivi, jonka ympärille on sidottu musta köysi. Tämä hienovarainen signaali riittää kertomaan, että tällä polulla ei ole nyt kulkua.

Myös henkisen kehityksen myötä voidaan katsoa että uusia polkuja toisinaan aukeaa, ja vanhoja sulkeutuu. Olemme puhuneet esimerkiksi siitä kuinka vanhaan aikaan miekan sai tuoda temppelin sisimpään pyhäkköön, mutta nyt meidän aikanamme se on jätettävä portinpieleen. Sotiminen henkisenä tienä on suljettu polku.

Myös useimmat meistä voivat osoittaa omasta elämästämme sellaisia tien risteyksiä, jolloin meillä oli useita mahdollisuuksia joista valita. Ja kun sitten olimme tehneet valintamme, nuo muuta polut sulkeutuivat meiltä. Niille ei ollut enää menemistä.

Suljetun polun ajatus on hyvin laaja. Sitä voi tarkastella abstraktin tai yhtä hyvin käytännöllisen esimerkin kautta. Ehkä joku osaa jakaa henkilökohtaisen esimerkin suljetusta polusta?
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
User avatar
Invitus
Posts: 74
Joined: Tue Jul 22, 2014 10:48 pm
Location: Helsinki / Oulu

Re: Suljetut polut

Post by Invitus »

Suljetun polun käsite on todellakin hyvin laaja... Mutta nyt asiaa miettiessäni ei mieleen heti tule selkeää kuvaa sellaisesta risteyksestä jossa olen tarkoituksellisesti valinnut jomman kumman reitin, yleensä olen eksyessänikin pystynyt ottamaan askeleen taaksepäin ja vaihtamaan polkua. Mielestäni huomioitavaa on tässä aiheessa myös se, mitkä polut ovat henkilön itsensä sulkemia, mitkä jonkun toisen rajoittamia, ja mitkä eivät välttämättä tietyille ihmisille koskaan edes aukene.
Tällä hetkellä merkittävin polunvalinta on ollut tänne teidän keskuuteenne tuleminen, enkä vielä osaa edes käsittää mitä kaikkia polkuja olen sulkenut, ja mitä edessäni mahdollisesti on vielä aukeava.

Pääsyn estävästä kivestäkin voi kävellä ympäri, ja tyhmempi siitä kiipeää yli...


EDIt: Vaikka tehtyä on vaikea saada tekemättömäksi, ja historiaa ei voi muuttaa, uskon silti ettei mikään päätös (syy-seuraus-ketju) ole ainakaan seurauksiltaan muuttamattomissa omiin tarkoitusperiin.
"And so he who looks down at his feet will not know the truth, but he who discerns by the sun which way to go." -Tolstoi
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Suljetut polut

Post by obnoxion »

Vuosikokouksessa puhuin Johanneksen kanssa eräästä itselleni suljetusta polusta. Eli mikäli en olisi aikanaan tutustunut Azazelin tähteen, olisi ollut varsin mahdollista että viime vuosian olisin liittynyt virallisesti johonkin buddhalaiseen suuntaukseen. Mutta sitä polkua ei tässä tilanteessa enää ollut. Tai jos tällainen mahdollisuus vielä tulevaisuudessa toteutuu, sinne johtaa silloin erilainen polku kuin se jonka ohitin viime vuosina. Nyt sen suulle on asetettu kivi. Ja joka astuu suljetulle polulle, astuu itse asiassa pois polulta.

Toinen suljettu polku oli helppo välttää, vaikka se kylläkin oli aito vaihtoehto. Hyvin monet kohtalonlangat johdattelivat minua nuoruusvuosina mainosalalle. Olin kuitenkin niin kaukana normaalin elämän tuolla puolen, että ammatinvalintakysymykset siirtyivät pitkälle tulevaisuuteen. Ja vaikka paljosta en noiden aikojen osalta itseäni kiitä, niin tästä kylläkin. Olen nimittäin vakuuttunut että mainosala olisi ollut minulle traaginen valinta.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Tulihenki
Posts: 227
Joined: Tue Jun 12, 2012 2:24 pm
Contact:

Re: Suljetut polut

Post by Tulihenki »

Nuorempana minulle hengellinen tie hahmottui ankaran askeettisuuden muodossa ja ajattelin, että ainoastaan luostarissa voi ihminen todella keskittyä harjoittamaan uskontoa; samalla koin syvää vastenmielisyyttä yhteiskuntaa ja sen moninaisen uuvuttavia velvotteita kohtaan. Pohdin hyvinkin vakavasti hakeutumista johonkin luostariin - katselin jo ihan konkreettisia vaihtoehtoja - lopulta erään ihmisen tapaamisen jälkeen valitsin jäädä ja unohtaa luostarit.

Nyt, kun ajattelen itseäni ja mitä enemmän saan hallintaani näitä ennen niin syvästi halveksimiani asioita, sen suurempana tragediana näen, jos olisin valinnut luostaritien. Koska edelleen tasapainoilen ja haen harmoniaa itseni suhteen niin etten tekisi hienovaraistakaan väkivaltaa itselleni, olen vakuuttunut, että luostarissa olisin hyvin onneton itsenikieltäjä astraalisissa visioissa mieli täysin särkyneenä.

Tälle luostaripolulle olen asettanut kiven ja sen ylittäminen tarkottaisi mereen hyppäämistä ilman pelastusrengasta eikä se enää edes ole vaihtoehto; se on suljettu.
User avatar
V. Nokkonen
Posts: 21
Joined: Wed Aug 13, 2014 2:35 am
Location: Alaska

Re: Suljetut polut

Post by V. Nokkonen »

T.S. Eliot kehitteli tata ajatusta aikaperspektiivissa minusta hienosti:

Time present and time past
Are both perhaps present in time future
And time future contained in time past.
If all time is eternally present
All time is unredeemable.
What might have been is an abstraction
Remaining a perpetual possibility
Only in a world of speculation.
What might have been and what has been
Point to one end, which is always present.
Footfalls echo in the memory
Down the passage which we did not take
Towards the door we never opened
Into the rose-garden. My words echo
Thus, in your mind.

(T.S. Eliot, Four Quartets.)
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Suljetut polut

Post by Insanus »

Polkujen avautuminen ja sulkeutuminen on kuin erilaisten toiminnan ja havaitsemisen mahdollisuuksien havaitseminen tietoisena oman psyykensä asettamista rajoista. Zen-puutarhasta tulee mieleen lapsi, joka leikkiessään seikkailee maailman meret käyttämällä sohvaa laivanaan, mutta kun leikki etenee ja päämäärään on päästy, on itsestäänselvää ettei sohva enää ole laiva vaan jotain muuta. On typerää kysyä lapselta "mikset enää käytä laivaasi", koska se ei enää ole siinä. Samoin suljettu puutarhan polku ei ole vain "suljettu", vaan sinne ei yksinkertaisesti voi mennä.

Se on ehkä vähän samanlaista kuin aikuiselle ihmiselle sellaiset asiat joita "periaatteessa voisi, mutta ei kuitenkaan voi" aistia, tehdä, ajatella, oppia whatnot -> ei ymmärretä sitä, että sohva ei ole enää laiva (eli että oman mielikuvituksen sisällön pitää tulla ohjatuksi assosiaatioiltaan kaltaiseen suuntaan) & että ilman laivaa ei pääse meren yli; tiedostamattomista assosiaatioista ja merkityssisällöistä tulee (uskon) ehdoton, vaikka subjektiivinen laki, kun tietyllä polulla on.

Jokerina:
Olen ollut pitkään kiinnostunut kabbalistisen elämän puun polkujen kulkemisesta Tarot-kortteja apukarttana käyttäen, minkä yhteydessä voisi kirjoittaa vähän kuin matkapäiväkirjaa siitä millaisia hahmoja ja paikkoja mielestä nousee & samalla millaisia muutoksia konkreettisessa elämässä tapahtuu ja miten ne vastaavat toisiaan (jos mitenkään).
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Noname
Posts: 34
Joined: Wed Apr 27, 2016 12:27 pm

Re: Suljetut polut

Post by Noname »

Insanus wrote: Jokerina:
Olen ollut pitkään kiinnostunut kabbalistisen elämän puun polkujen kulkemisesta Tarot-kortteja apukarttana käyttäen, minkä yhteydessä voisi kirjoittaa vähän kuin matkapäiväkirjaa siitä millaisia hahmoja ja paikkoja mielestä nousee & samalla millaisia muutoksia konkreettisessa elämässä tapahtuu ja miten ne vastaavat toisiaan (jos mitenkään).
Jokeriin, suosittelen ehdottomasti. Vaikka oma matkani on eri, tuo matkapäiväkirja on eräs mielenkiintoisempia luettavia teoksia mitä voit itsellesi kehittää. Se tuo paljon uutta perspektiiviä, luo tähdentäviä kysymyksiä ja auttaa realisoimaan konkreettisesti tuota omaa matkaansa, jolloin sen taittuminenkin tuo eräänlaista uskoa omaan toimintaansa, ja voi toimia henkisen itsensä kehittäjänä.
Explore until epiphany, and beyond.
User avatar
Thelithiz
Posts: 90
Joined: Mon Apr 11, 2016 10:04 am

Re: Suljetut polut

Post by Thelithiz »

”Jokaisessa elämänsä vaiheessa ihminen on hitaasti kasvanut, kunnes hän huomaa että hänen on vaikea muistaa ja tunnistaa entistä itseään. Siten elämäkin jaksoineen on syntymistä yhä uudelleen, ja jokaisen uuden jakson alkaminen kuin äkillinen harppaus yli kuilun joka suistuu takana ylipääsemättömäksi, niin ettei paluuta entiseen enää ole.” Näin mahtava Mika Waltari sanelee upeassa Turms kuolemattomassa. Tavallaanhan olen joka hetki eri ihminen kuin se joka olin äsken tai tulen huomenna olemaan, tai miten sen haluaakin nähdä. Joskus mietin kuinka jokainen hengitykseni on uusi syntymä ja kuolema, eikä muuta olemassa ole kuin tämä ainoa hetki... Niinpä kai, paluuta ei ole.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Suljetut polut

Post by Nefastos »

Tai todellinen minä on noissa kaikissa hetkissä, ja tämä nykyhetken "todellinen" minä on yhtä tavoittamaton kuin menneet & tulevatkin?

Lapsena tein usein pyrkimyksen ikään kuin tarttua kiinni koettuun hetkeen, painaa tietoisuuteeni käsityksen siitä että "nyt on nyt (ja siten totta)". Sellainen pyrkimys opettaa heti, paradoksin kautta, että nyt ei ole nyt, ja että mikään hetki ei ole absoluuttinen. Aivan kuten Descartesin yritys väittää mieli-minuutta todistetuksi sillä että jotain havaitaan menee heti rähmälleen, samoin tuo pyrkimys tarttua kiinni Ouroboros-käärmeen häntään joutuu heti sen nielemäksi.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Lumen
Posts: 27
Joined: Sat Aug 13, 2016 11:56 am

Re: Suljetut polut

Post by Lumen »

Itselläni tällaisena suljettuna polkuna voisi pitää ainakin menneisyyden psykedeelikokeiluja, jonka merkitystä ja vaikutusta minuun en voi kiistää tai väheksyä, mutta joka tuli tiensä päähän n 6 vuotta sitten. En vanno etten enää koskaan tulisi ottamaan systeemiini mitään psykedeeliä, mutta en pidä sitä kovin ajankohtaisena nyt ja tuskin ihan lähitulevaisuudessakaan.
Locked