Cancer wrote:Omien vapaamuotoisten rukousteni lisäksi olen käyttänyt Azazelin rukousta ja tähtihymnejä, osin eläytyen, osin pohdiskellen. Haluaisin kysyä, miten nämä ovat syntyneet; mikä osuus oli taiteellisella inspiraatiolla, mikä eri perinteistä lainaamisella jne.?
Vastaan lainaamiskysymykseen, mistä on helpoin antaa selviä vastauksia. Keskustelu inspiraatiosta okkulttisessa kontekstissa vaatisi oman keskustelunsa...
Rukouksissa on melko paljon suoria lainauksia raamatusta (Versio Vulgatasta). Nämä kohdat on merkitty kommentaariin lainausmerkeissä ("). Esimerkiksi Azazelin Rukouksen kohta Si manseritis in me & verba mea in vobis manserint &c. on Joh.ev. 15:7 & Asparges me domine hysopo &c. psalmista 51:9 (vaikkakin sitä on hyvin paljon käytetty rituaalimagiassa yleensäkin).
Latinankielisissä osuuksissa on lainauksia mm. Honoriuksen kirjan rukouksista (latinankielisen laitoksen löydät teoksesta Liber Iuratus Honorii: A Critical Edition of the Latin Version of the Sworn Book of Honorius, Gösta Hedegård / Acta Universitatis Stockholmiensis 2002), & suomenkielisessä/englanninkielisessä osuudessa on suora lainaus Blavatskyn Salaisesta Opista (Suuren Äidin hymnin alussa: Kuu on "velhojen ystävä & varomattomien vihollinen"). Elävän Viinipuun hymniin osa on otettu omasta vanhasta tekstistäni (löytyy julkaisemattomasta mutta pienessä piirissä kiertäneestä opuksesta Käsittämättömiä Kirjoituksia, 2004) sekä roomalaiskatolisesta messusta (puhe Jumalan pojan antamasta puhtaasta uhrista).
Sanalla sanoen, Legifer & Clavis Magican rukoukset, hymnit & loitsut on kaikkien mustan magian kirjoittamattomien sääntöjen mukaisesti kokoonpantu mitä erilaisimmista klassisista, omakohtaisesti uneksituista & vakaasti harkituista ajatuksista, jotka on viety oman harjoituksen käytännöllisen maadoituksen läpi. Ehkä on hyvä kuitenkin erikseen tähdentää, että tämä tekniikka tosiaan pätee yksinomaan rukous/loitsuteksteihin - joissa maagiset kaavat muodostavat voimarakenteita. Kirjan muissa osissa, joissa kyse on filosofiasta, en ole tällaista kollaasitekniikkaa tietenkään käyttänyt. Se on grimoireperinteelle ominainen, & mielestäni yksinomaan sille sallittu, tapa maagisen tekstin konstruoimiseen.