Generatiivisuus

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Locked
User avatar
Peregrina
Posts: 118
Joined: Thu Aug 03, 2017 10:35 pm

Generatiivisuus

Post by Peregrina »

Sanotaan, että tietyssä elämänvaiheessa ihmisen tulee suuntautua ajattelemaan tulevia sukupolvia tai riskinä on itseensä käpertyminen ja katkeroituminen.
Voisiko olla muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Generatiivisuus

Post by Smaragd »

Hyvin tärkeä kysymys, johon minulla ei ainakaan ole suoria käytännönvastauksia, joskin saatan nähdä useampia tasoja joihin kysymys ulottuu.

Ensinnäkin jos ajattelemme planeetan jättäjiä eli pratyeka-polkua (ks. Cartazon-artikkeli) ja sitten toisaalta boddhisattva-valan tehneitä niin saatamme huomata kuinka generatiivisuuden ajatus on otettu ainakin jälkimmäisen suuntauksen osalta huomioon siinä että tarkoituksena on asettaa valaistuminen palvelemaan jälkipolvia (ja tällaisessa laajemmin henkisessä perspektiivissä saattaisi olla tarkempaa puhua kokonaisista aikakausista pelkkien jälkipolvien sijaan). Nähdäkseni tämä vala ei koske ainoastaan ruumiillisen kuoleman jälkeisiä tiloja, vaan myöskin nykyistä inkarnaatiota ja siinä myös yksilönä kehittymistä kohti kokonaisvaltaisempaa valaistumista. Boddhisattva-valan saattaa huomata avaavan suorempia reittejä kehittää itseä kun valaa alkaa elävässä elämässä täyttämään, eli havaitsemaan maailman henkisiä haasteita ja pyrkimällä tarjoamaan työkaluja niiden ylittämiseen. Tällaista työtä tehdessä saattaa kyetä välttämään katkeroitumista ja muita vastaavia ansakuoppia. Mutta mielestäni asia ei ole ihan näin yksinkertainen, vaan kenties katkeroitumisen välttäminen saattaa joskus jopa tarvita apuna onnistumisen kokemuksia, havaintoja että apu on realistisessa suhteessa tarpeisiin. Siispä vaikka olisi äärimmäisen kirkasta ja kaunista annettavaa, niin jos jokin aspekti avun välittämisestä ihmisille ontuu kuten se, että apu on tarjolla todella rajoittuneelle piirille, tai se että avun kirjo ei saavuta dharmaansa täydessä muodossaan (esim. AT-filosofian alla käsienyhditämisen työn vajavainen toteutus yms.), oleellisia ihmiskehityksen asteita ei oteta tarpeeksi hyvin huomioon niin boddhisattva-valan tehnyt ei ole lainkaan suojassa katkeroitumiselta.

Minulla ei ole omia lapsia, mutta olen huomannut että vanhemmuuteen saattaa liittyä saman tyyppinen ongelma siinä miten lapsen altistuminen pahalle maailmalle on vain pakko hyväksyä eikä omat kasvatukselliset keinot yllä aina tarpeeksi pitkälle, jotta lapsi voisi elää edes keskinkertaisesti kehittävän, potentiaalinsa valjastavan, sielukkaan ja siten hyvän elämän. Jonkin asteinen epätoivo vanhemmuudessakin on, mutta kenties siinä ollaan käytännön kanssa niin jatkuvasti mukana ja lapsi on niin elinvoimainen ja avoin että se osaa itsekin etsiä luovia keinoja ongelmiinsa, että vanhemman katkeroitumisen mahdollisuudet ovat kenties läsnä jossain äärimmäisissä fakkiutumisen ja itsekkyyden piireissä?

Olisi kiinnostava kuulla pratyeka perspektiivistä mietteitä tähän, sillä en usko että sielläkään katkeruus on välttämätön tulos.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Seferoth
Posts: 186
Joined: Sun Jun 27, 2021 12:18 am

Re: Generatiivisuus

Post by Seferoth »

Ylpeä katkeroitunut ja itseensä käpertynyt henkilö täällä. En ole vastuussa tuntemattomien ihmisten jälkeläisistä tai heidän hyvinvoinnistaan, enkä todellakaan oman mieltymyksieni ja/tai nautintojeni kustannuksella rupea tekemään muutoksia heidän eteensä.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Generatiivisuus

Post by Kenazis »

Seferoth wrote: Thu Apr 21, 2022 11:44 am Ylpeä katkeroitunut ja itseensä käpertynyt henkilö täällä. En ole vastuussa tuntemattomien ihmisten jälkeläisistä tai heidän hyvinvoinnistaan, enkä todellakaan oman mieltymyksieni ja/tai nautintojeni kustannuksella rupea tekemään muutoksia heidän eteensä.
Oletko vastuussa omista jälkeläisistä/olisitko vastuussa, jos sellaisia olisi? Koetko olevasi vastuussa kenestäkään? Jos koet, niin miksi?
"We live for the woods and the moon and the night"
Seferoth
Posts: 186
Joined: Sun Jun 27, 2021 12:18 am

Re: Generatiivisuus

Post by Seferoth »

Kenazis wrote: Thu Apr 21, 2022 11:58 am
Seferoth wrote: Thu Apr 21, 2022 11:44 am Ylpeä katkeroitunut ja itseensä käpertynyt henkilö täällä. En ole vastuussa tuntemattomien ihmisten jälkeläisistä tai heidän hyvinvoinnistaan, enkä todellakaan oman mieltymyksieni ja/tai nautintojeni kustannuksella rupea tekemään muutoksia heidän eteensä.
Oletko vastuussa omista jälkeläisistä/olisitko vastuussa, jos sellaisia olisi? Koetko olevasi vastuussa kenestäkään? Jos koet, niin miksi?
Hmm, tunnen että olisin vastuussa omista jälkeläisistä jos sellaisia olisi. He tulivat tähän maailmaan minun tekojeni kautta joten minulla on silloin vastuu heistä. Olen nyt vastuussa vain itsestäni ja huolehdin kyllä lähipiiristäni mutta en ole vastuussa heistä.
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Generatiivisuus

Post by Kenazis »

Seferoth wrote: Thu Apr 21, 2022 12:08 pm Hmm, tunnen että olisin vastuussa omista jälkeläisistä jos sellaisia olisi. He tulivat tähän maailmaan minun tekojeni kautta joten minulla on silloin vastuu heistä. Olen nyt vastuussa vain itsestäni ja huolehdin kyllä lähipiiristäni mutta en ole vastuussa heistä.
Nämä olisi kyllä kaikkien hyvä sisäistää. 1) vastuu omista jälkeläisistä (ja omista teoista), 2) vastuu itsestä, 3) lähipiiristä huolehtiminen.
"We live for the woods and the moon and the night"
Locked