Esoteristin vastuu

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
Locked
Badb
Posts: 124
Joined: Sun Dec 14, 2014 4:56 pm

Esoteristin vastuu

Post by Badb »

Nyt kun Euroopassa on sota (ei, tämä ei ole poliittinen puheenvuoro), niin juttelin ystäväni kanssa asiasta, ja hän kokee epäonnistuneensa esoteristina, kun tämä sota toteutui. Itselleni on aina ollut kyse siitä, kuinka ison ympyrän ympärilleen piirtää. En siis voi välttämättä vaikuttaa fyysisesti siihen, mitä tapahtuu matkan päässä, mutta koen pystyväni vaikuttamaan asiaan muilla tasoilla. Itse työskentelen sen suhteen, mitä tunteita ja ajatuksia annan itsessäni ilmetä ja pyrin puhdistamaan niitä energioita, jotka kauttani kulkevat. En väitä tämän olevan helppoa ja en väitä aina onnistuvani tässä, mutta haluan Yrittää ja olla luomassa tätä maailmaa.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Esoteristin vastuu

Post by Smaragd »

Badb wrote: Fri Mar 04, 2022 8:27 pm hän kokee epäonnistuneensa esoteristina, kun tämä sota toteutui.
Voin samaistua tähän ajatukseen ja on erittäin positiivista lukea ajatusten puhtauden kanssa työskentelemisestä juurikin rauhallisessa mielessä sen sijaan että se menisi neuroottisiin mittasuhteisiin liian ison ympyrän piirtämisessä ympärilleen tai päinvastoin sallisi kaiken niin radikaalisti että asiat menettäisi merkitystään. Koen myös yllättävällä tavalla helpottavaksi yhteisen vastuun maailman tilasta, sillä se päästää irti siitä ahdistavan harmaasta vedista kohti pratyeka polkua. Planeetan jättäminen tuntuu niin hirmuisen houkuttelevalta vaihtoehdolta välillä kaiken epätoivon keskellä, mutta kun huomaa että vastuu on tosiaan yhteinen niin havahtuu äkkiä ettei koko maailman taakka lepääkkään täysin omien harteiden päällä vaikka se kaikkien haasteiden keskellä välillä tuntuisikin siltä.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Esoteristin vastuu

Post by Benemal »

Churchill oli parempi maalari, kuin Hitler. ;)
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Esoteristin vastuu

Post by Nefastos »

Badb wrote: Fri Mar 04, 2022 8:27 pmNyt kun Euroopassa on sota (ei, tämä ei ole poliittinen puheenvuoro), niin juttelin ystäväni kanssa asiasta, ja hän kokee epäonnistuneensa esoteristina, kun tämä sota toteutui. Itselleni on aina ollut kyse siitä, kuinka ison ympyrän ympärilleen piirtää. En siis voi välttämättä vaikuttaa fyysisesti siihen, mitä tapahtuu matkan päässä, mutta koen pystyväni vaikuttamaan asiaan muilla tasoilla. Itse työskentelen sen suhteen, mitä tunteita ja ajatuksia annan itsessäni ilmetä ja pyrin puhdistamaan niitä energioita, jotka kauttani kulkevat. En väitä tämän olevan helppoa ja en väitä aina onnistuvani tässä, mutta haluan Yrittää ja olla luomassa tätä maailmaa.

Pidän tervetulleena huomiota, että puhe sodasta ei ole sama asia kuin poliittiset puheenvuorot. Azazelin Tähden ideana on tarjota kenttä jossa ihmiset voisivat keskittyä muihin asioihin kuin iänkaikkisiin vasen-oikea jne. kiistoihin, mutta tarkoitus ei ole väistellä virtahepoa olohuoneessa. Maailman tilanne vaikuttaa ihmisiin hyvin monella muullakin tasolla kuin poliittisella.

Ero todellisen vastuullisuuden ja hybriksen välillä on ajoittain hiuksenhieno, eikä siinä ole minusta ongelmaa: hybris ei ole aina huono asia. Joku voi kokea luonnottomaksi että ihmiseläin kulkee selkäranka ryhdikkäästi vertikaalisessa asennossa, sen sijaan että nuolisi oksennusta koirien ja sikojen kanssa. Koirissa ja sioissa ei ole mitään vikaa, mutta nekin olisivat groteskeja, jos näkisimme niiden yrittävän toimia kuten ihmiset. Ihmisen osana on/olisi pyrkiä toimimaan arvokkaasti, älykkäästi, kokonaisuus ja muut huomioiden.

Hybriksessä ei ole siis vikana se, että se erottaa meitä muista, vaan siitä tulee huono asia, jos voimatripillämme alkaa näkyä oikeuttavia piirteitä. Yleensä tämä ottaa sen muodon, että ihminen alkaa käyttää magiaa muista välittämättä. Se tapa millä esoteristimaagikko osallistuu maailman virtauksiin on sanomattoman hienosyinen ja syvä. Se osallistuu nimenomaan siihen kollektiiviseen karmaan, josta parhaillaan meneillään olevassa karmakeskustelussa on ollut puhe. Siten voidaan sanoa, että me ihmiskuntana olemme epäonnistuneet (ja me todella olemme, jo ennen Ukrainan sotaa: yhtenä esimerkkinä meneillään oleva ekokatastrofi), ja tämä aiheuttaa yhteisen karmisen ja dharmisen hädän. Nämä ovat yhteisiä asioita. Koska kaikki ovat yhteisiä asioita. Eksoteristin ja esoteristin ero on aika pitkälti tämän asian tajuamisessa. Jos halutaan olla hyvin uushenkisiä, voidaan vielä sanoa: maailma näyttää kovin erilaiselta sisästäpäin katsottuna. Mutta miksi olisimme? Vaikka se näyttää erilaiselta, sama yhteinen suhde katastrofeihin näkyy myös ulkoisesti asioita tarkastellen. Jokainen voi helposti nähdä, kuinka "kaikki vaikuttaa kaikkeen" jopa globaalisella, kulttuurisella tasolla (ja esim. mainitulla ekologisella tasolla). Esoterian osuus tähän asiaan on siten ehkä ennen kaikkea tuon – toivon mukaan positiivisen – hybriksen mukaan tuominen, eli ajatus oman vastuunkannun mahdollisuudesta ja mielekkyydestä. Mitä se sitten kenellekin ulkoisesti tarkoittaa.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Benemal
Posts: 562
Joined: Thu Feb 23, 2012 7:24 pm
Location: South-Fin

Re: Esoteristin vastuu

Post by Benemal »

Mielestäni kirjailija, taiteilija, tai esoteerikko tekee työtään aina, vaikka tulisi kolmas maailmansota. Ajatus että jonkun yksilön (tai yksilöiden kollektiivin) vastuulla olisi historian pysäyttäminen, on älytön. Ensin pitäisi pysäyttää menneisyys. Sitäkö Nefastos tarkoitit hybriksellä?
Se on hienoa, että jopa toisen maailmansodan aikana luova työ oli pysäyttämätön voima. Vaikkapa Sinuhe Egyptiläinen on kirjoitettu silloin. Sitä en tiedä kuinka paljon olosuhteet vaikuttivat juuri tuohon kirjaan ja kokiko Waltari tekevänsä jotain rauhan puolesta. Teki kyllä, vaikka ei olisi ollut edes tietoinen pyrkimys.

Ehkä vähän provosoivasti väitän että nykyajan yliherkistyneille ihmisille paljon pienemmät kriisit riittävät sekoamiseen, kuin edellisille sukupolville. Jopa meidän elinaikanakin on ollut paljon pahempia sotia, 90-luvulla.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Esoteristin vastuu

Post by Kavi »

Esoteristilla, kuin kellä tahansa muullakin, on vastuu siitä mitä tekee ja tuottaa tähän maailmaan.

Ukrainan tilanne myös ravistelee eurooppalaista historiakäsitystä, jossa asiat ovat menneisyydessä tapahtuneita, mutta nyt asiat ovatkin toisin.

Kuten Benemal toteaakin, 90-luvulla oli varsin rankkoja asioita ja sotiminen ei ole senkään jälkeen lakannut.
Ikuinen rauha ei ole läsnä.
Jos tuota karmakeskustelua vähän vääntelee niin yleensä selitetään, että mongolien hyökkäyksen jälkeen Venäjällä oltaisiin aina haluttu turvallisuutta ennenkaikkea ja tämä puolestaan vaikuttanut sen autoritääriseen perintöön, jossa tsaarismi, neuvostoliitto ja Putin & silovikit muodostavat jonkinlaisen jatkumon Ivan IV alkaen.

Voisin jotenkin kuvitella tämänlaisessa ajan pyörän ehdottomassa rakenteessa esoteristin tulevan murskatuksi, mikäli asettaa koko olemuksensa noiden pyörien rattaisiin. Tietyllä tavalla ehkä tuo eksistentiaalinen pessimismi onkin yhteydessä tuohon, missä maailmaa voisi kuvata vain suurena yksisuuntaisena teurastamona, johon elämä kuljetetaan.
Tosin sanoen oman autonomian tunteen ylikorostus ja kaiken muiden olioiden tahdon ja toimijuuden kieltäminen on ehkä yhteydessä tuohon hybrikseen?
Siispä Benemalin kanssa samoilla linjoilla.

En tiedä mitä implikaatioita edellisissä puheenvuoroissa on, mutta painottaisin, että myös omaa ymmärrystään maailmasta olisi hyvä lisätä, vaikka kuinka tylsältä ja profaanilta kuulostankin.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Esoteristin vastuu

Post by Nefastos »

Benemal wrote: Sat Mar 12, 2022 11:49 amSitäkö Nefastos tarkoitit hybriksellä?
Kavi wrote: Sat Mar 12, 2022 5:20 pmEn tiedä mitä implikaatioita edellisissä puheenvuoroissa on


Ei hybristä → Mitäpä minä maailmanpalolle voin?
Yleinen länsimainen VKT → Mitä sillä on väliä, jos maailma palaa!
Maagikon voimatrippi → Invokoin jumalvoimat estämään maailmanpalon!!

Tarkoitin, että hybris (äärimmäisessä muodossaan nähtävissä viimeisessä kokemistavassa) on lähtökohtaisesti hyvä asia, jos siinä on aitoa halua auttaa enemmän kuin halua olla itse voimahahmo. Tämä on valitettavasti harvinaista, ja siten koko asiasta tulee naurettava. Vähän sekavaksi jääneellä ihmis-eläin -vertailullani tarkoitin, että ihmisyydelle on jopa luonnollista tiedostaa syvä henkinen vastuullisuutensa, ja pyrkiä toimimaan sen mukaisesti. Ihmisyyteen kuuluu luontevasti vaikuttamisen tahto, ja tämä "tahto valtaan" voi, ja sen tulisi, omaksua ylöspäinen tie. Jostain syystä vastakkain ovat edelleen useimmiten Church of Satan yhtäällä ja Nietzsche toisaalla: eli joko kaikki on eläimellisyyttä, tai sitten se hybris mikä ylittää eläimellisyyden, suunnataan avoimesti tai salaa egoistiseen kiihkoon. Olisi kuitenkin olemassa vielä kolmaskin oktaavi, jossa hybris hyväksytään, mutta se maadoitetaan kollektiivisella antaumuksella, joka tunnustaa oman maagisen voimansa ja henkisen näkemyshorisonttinsa rajallisuuden. Sillä yksi ihminen ei tosiasiassa voi koskaan päättää muiden puolesta; tässä on kollektiivisen karman (ja dharman) hyvin syvä ongelma, mutta myös saman ongelman avain, pois epätoivosta. Kaikki tämä liittyy yhä tiiviisti tuohon samanaikaiseen keskusteluun karman sokeudesta.

IV) Paha on aina seurausta erehdyksestä eli puolinaisuudesta jossain asiassa, riippumatta siitä nimittävätkö tällaisen moraalin seuraajat sitä sitten ”hyväksi” tai ”pahaksi” tai pyrkivät eroon näistä nimikkeistä. Tosi tieto ja aito rakkaus kulkevat käsi kädessä, ja empatian puute on osoitus puutteellisesta tiedosta koskien hengen lainalaisuuksia.

V) Kukaan muu kuin ihminen itse ei voi nostaa ihmistä. Mikään ulkoinen vapahtaja, oli kyse sitten uskonnollisesta tai maallisesta asiasta, ei tosiasiassa voi ketään kehittää, voimistaa tai lunastaa. Jokaisen positiivisen muutoksen on oltava lähtöisin ihmisestä itsestään, tapahduttava hänessä itsessään, kokonaan läpäistävä hänet itsensä.

VI) Elämä ja kuolema ovat luonnossa yhtä merkityksekkäitä ja tärkeitä tapahtumia, osia suuresta muutoksen prosessista, jossa kulkeva tietoisuus on ikuinen (...)

Toisin sanoen, ihmisen täytyy herättää itsessään empaattinen kyky ja pyrkiä auttamaan (kohta 4), mutta samalla ymmärtää että tällaisen oman ponnistuksen mahdollisuudet ovat aina rajalliset (kohta 5), koska maailmassa on lopulta kyse omia elämän ylläpitämisen näkemyksiämme syvemmästä mysteerinäytelmästä (kohta 6).
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Esoteristin vastuu

Post by Aquila »

Benemal wrote: Sat Mar 12, 2022 11:49 am Ehkä vähän provosoivasti väitän että nykyajan yliherkistyneille ihmisille paljon pienemmät kriisit riittävät sekoamiseen, kuin edellisille sukupolville. Jopa meidän elinaikanakin on ollut paljon pahempia sotia, 90-luvulla.
Ajatus oli ehkä tarkoituksellisen provokatiivinen, mutta vastaan silti ettei siihen täysin varauksettomasti kannata uskoa. Menneisyys on meille eräänlainen tuntematon toiseus, johon kohdistamme toiveita, olettamuksia ja ihanteita. Siinä jää herkästi kaikki nyanssit huomioimatta eli se, että maailma ja ihmiskunta on aina ollut moninainen. Ennen ei oltu välttämättä mitenkään kovempia tai vähemmän herkkiä. Joku oli toista herkempi, joku jotain muuta ja näin se aina on ollut. Ihmisillä on erilaisia motivaatioita nähdä menneisyydessä juuri niitä asioita, joita siellä tahdotaan nähdä. Jos kuitenkin tahtoo verrata nykyaikaa ja menneisyyttä, kannattaa ottaa huomioon se, ettei juuri tällaista tilannetta ole koskaan ennen ollut. Nykyhetkessä tapahtuvien kriisien laajuutta ei kannata aliarvioida, kun kukaan ei vielä tiedä mihin ne kehittyvät. Nykyhetkellä on tapana olla varsin muuttuva.

Vähintään sisäisessä työssä, empatian ja totuudellisuuden pyrkimyksissä, täytyy vain jatkaa eteenpäin, vaikka maailmassa tapahtuisi mitä tahansa. Niin karman kuin ehkä yleisen ajattelun kannalta voi olla tärkeä pyrkiä välttämään yksilökeskeistä ajattelua, kuten on moni jo foorumilla esittänyt. Yksikökeskeisyyteen on tosin vahvasti opittu ja kasvettu, joten se ei ole helppoa. Ihmiskunnan kohtalo on kuitenkin lopulta yhteinen, vaikka siihen mahtuukin mukaan monia tarinoita. Henkiseltä kantilta olen päätynyt ajattelemaan jotenkin sillä tavoin, että ihmiskunta pohjimmiltaan on yksi olento ja sitä samaa olentoa on kaikki elämä, luonto, jota ympärillämme on. Oman ajattelun tasolla olen pyrkinyt kaikista monimutkaisista henkisistä teorioista yhä yksinkertaisempaan. Erilaiset näkökulmat eivät tietenkään sulje toisiaan pois vaan muodostavat yhdessä laajemman kokonaiskuvan. Esoteristin vastuulla on pyrkiä katsomaan maailmaa rakkaudella ja etsiä keinoja auttaa kykyjensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Elää itse mukana, eli tuntea ja kokea, eikä tyytyä sivustakatsojan rooliin tai etsiä pakotietä ja kokemusta maailman yläpuolella olosta. Siinä saa lukuisia kertoja kokea epäonnistumisen tunteita.
User avatar
Cancer
Posts: 258
Joined: Thu Dec 13, 2012 4:45 pm
Location: Helsinki

Re: Esoteristin vastuu

Post by Cancer »

Aquila wrote: Mon Mar 14, 2022 11:31 am
Benemal wrote: Sat Mar 12, 2022 11:49 am Ehkä vähän provosoivasti väitän että nykyajan yliherkistyneille ihmisille paljon pienemmät kriisit riittävät sekoamiseen, kuin edellisille sukupolville. Jopa meidän elinaikanakin on ollut paljon pahempia sotia, 90-luvulla.
Ajatus oli ehkä tarkoituksellisen provokatiivinen, mutta vastaan silti ettei siihen täysin varauksettomasti kannata uskoa. Menneisyys on meille eräänlainen tuntematon toiseus, johon kohdistamme toiveita, olettamuksia ja ihanteita. Siinä jää herkästi kaikki nyanssit huomioimatta eli se, että maailma ja ihmiskunta on aina ollut moninainen. Ennen ei oltu välttämättä mitenkään kovempia tai vähemmän herkkiä. Joku oli toista herkempi, joku jotain muuta ja näin se aina on ollut. Ihmisillä on erilaisia motivaatioita nähdä menneisyydessä juuri niitä asioita, joita siellä tahdotaan nähdä. Jos kuitenkin tahtoo verrata nykyaikaa ja menneisyyttä, kannattaa ottaa huomioon se, ettei juuri tällaista tilannetta ole koskaan ennen ollut. Nykyhetkessä tapahtuvien kriisien laajuutta ei kannata aliarvioida, kun kukaan ei vielä tiedä mihin ne kehittyvät. Nykyhetkellä on tapana olla varsin muuttuva.

Vähintään sisäisessä työssä, empatian ja totuudellisuuden pyrkimyksissä, täytyy vain jatkaa eteenpäin, vaikka maailmassa tapahtuisi mitä tahansa. Niin karman kuin ehkä yleisen ajattelun kannalta voi olla tärkeä pyrkiä välttämään yksilökeskeistä ajattelua, kuten on moni jo foorumilla esittänyt. Yksikökeskeisyyteen on tosin vahvasti opittu ja kasvettu, joten se ei ole helppoa. Ihmiskunnan kohtalo on kuitenkin lopulta yhteinen, vaikka siihen mahtuukin mukaan monia tarinoita. Henkiseltä kantilta olen päätynyt ajattelemaan jotenkin sillä tavoin, että ihmiskunta pohjimmiltaan on yksi olento ja sitä samaa olentoa on kaikki elämä, luonto, jota ympärillämme on. Oman ajattelun tasolla olen pyrkinyt kaikista monimutkaisista henkisistä teorioista yhä yksinkertaisempaan. Erilaiset näkökulmat eivät tietenkään sulje toisiaan pois vaan muodostavat yhdessä laajemman kokonaiskuvan. Esoteristin vastuulla on pyrkiä katsomaan maailmaa rakkaudella ja etsiä keinoja auttaa kykyjensä ja mahdollisuuksiensa mukaan. Elää itse mukana, eli tuntea ja kokea, eikä tyytyä sivustakatsojan rooliin tai etsiä pakotietä ja kokemusta maailman yläpuolella olosta. Siinä saa lukuisia kertoja kokea epäonnistumisen tunteita.
Kiitos tästä viestistä, Aquila. "Nykyihmisten yliherkkyydestä" puhuminen tai ylipäätään herkkyydelle irvailu tuntuu minusta aina pahaenteiseltä, mutta en olisi uskaltanut sanoa asiasta mitään itse.
Tiden läker inga sår.
Seferoth
Posts: 186
Joined: Sun Jun 27, 2021 12:18 am

Re: Esoteristin vastuu

Post by Seferoth »

Itsekeskeinen näkemys vastuusta täällä. Näen että minulla on vastuu vain itsestäni ja niistä joista välitän eniten. Itselleni tämä merkitsee minua, Äitiäni ja siskontyttäriäni. Itseäni ei juuri hetkauta tuntemattomien ihmisten kärsimykset, he kärsivät halusin tai en joten miksi olkiaan pitäisi asiasta hetkauttaa? Ja vihaiseksi/surulliseksi tulo asioista jotka ovat oman valtani ulkopuolella on turhaa, vaikkakin itsekkin näihin tunteenpurskauksiin aika ajoin joudun. Toisaalta taas, olen luonnostani yrittänyt olla itse aiheuttamatta kärsimystä toisille, vaikki toisinaan sitä heille toivonkin niin en aktiivisesti yritä saada muita kärsimään...vielä. En voi puhua tulevaisuudesta tai miksi muutun aikanaan kun viimeinenkin moraalinen tukipilarini sortuu.

Olin hetken ajan AMORCIN jäsen ja paljon kirjoitettiin ja opiskeltiin "valonvuodatusta" ja muita energian kanavointeja jotta maailmaan saadaan lisää positiivista energiaa, toki kunniallinen ajatus koko rituaali/toimenpide tietyltä kannalta mutta liian epäitsekäs itselleni. Kyllä LIIAN epäitsekäs, miksi minulle tuntemattomat ansaitsevat valoani? Mtä he ovat tehneet minun vuokseni? Uskovatko ja ajavatko he samoja asioita kuin minä? Totesin myöhemmin että valoni kuuluu vain minulle ja läheisimmilleni. Sama tietenkin päti toisin päin, minä en tuntenut ansaitsevani toisten valoa. En välitä/usko karmaan ellet aktiivisesti hae reinkarnaatiota tai positiivisia(fyysisiä/henkisiä) jatkumoita/tapahtumia universumissa, itse haen lopullista paikkaa Helvetin Valtakunnasta joten karman laki ei koske minuun, minun elämääni vaikuttavat aivan toiset voimat...näin siis ainakin uskon.
Locked