Okkultisteihin liittyvät odotukset

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
Locked
Badb
Posts: 124
Joined: Sun Dec 14, 2014 4:56 pm

Okkultisteihin liittyvät odotukset

Post by Badb »

Olen tutkinut okkultismia 12 vuotta ja ihmiset välillä kysyvät minulta okkultismiin liittyviä asiota, ja vastaan näihin kysymyksiin mielelläni. Ongelmalliseksi homma menee, kun pyydetään maagisia vaikutuksia. Minulta on pyydetty suojelusta ja jopa "Ystävälläni on mielenterveysongelmia. Voitko ajaa hänestä ulos demoneja?". Eli ihmiset luulevat, että minulla on sellaisia okkultisia kykyjä, joita minulla ei ole. Näissä tilanteissa olen pyrkinyt auttamaan sanallisesti ja antamaan jotain neuvoa sen suhteen, miten olisi hyvä toimia.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Okkultisteihin liittyvät odotukset

Post by Smaragd »

Katsoin eilen YLE:n arkistomateriaalia vuodelta 1981 Teosofisen seuran toiminnasta ja pohdin satanismin olennaisuutta korjaamaan TS:n ongelmia 1900-luvulla. Satanismi ideaalitasolla pyrkii nähdäkseni ylittämään myös tämän keskustelun osoittamat ihmeiden odottamisen ongelmat, siinä missä se uudelleenkohdistaa odotukset yksilöön itseensä. Siinä missä avun pyyntö ja sen antaminen on varsin positiivisia kykyjä niin okkultismiin tultaessa ponnistelut vaikkapa nyt demonien manaamiseksi ulos ihmisistä lienee parasta jättää ihmisten omille kontoille ja akuuteimmissa tapauksissa läheisten ja terveydenhoidon piiriin. Tällöin kenties parhaimmillaan manaamisen sijaan aletaan siirtyä tahdikkaampiin alkemian muuntamisprosesseihin. Ei siinä, voi manauskin toimia jonkinlaisena ensiapuna. Kansantaruista ja saduista tutun ilmiön, jossa manattu demoni vaatii itselleen uuden kodin voisi tulkitakin niin että olento ottaa vain uuden muodon yksilössä. Manaaja ajaa sen jonnekkin hiljaisemmin ääntä pitävälle alitajunnan alueelle (Pazuzua kahlitseva rasia on tällöin yhtäaikaa ulkoista aineellista todellisuutta ja yksilön psyykkistä kudosta). Satanismin voi nähdä ryhtiliikkeenä tässä: vain yksilön omat ponnistelut voivat tuottaa tulosta pelkkien viivyttelyyn tai ensiapuun tähtäävien menetelmien keskellä. Käsittääkseni psykoterapiassakin potilas itse tekee työn, johon häntä vain ohjataan psykoterapian metodeilla.

Tämä on yksi syy miksi esiintyminen okkultistina muusta kuin siihen kytkeytyvien ajatusten eteenpäin viemiseksi, ihmiskuntaa kasvattavista syistä, koen henkilökohtaisesti ongelmalliseksi: okkultismin toiminnan kenttä on niin toispuoleista että se tapaa vaatia itse kultakin melkoista tuttavallisuutta Merkuriuksen hengen kanssa, jotta asiat tulisivat ymmärretyksi. Kun puhutaan mysteeristä, eikä kuulija ole odotuksia (sisäistä tulta) itseensä kohdistamalla luonut reittiä itsessään ammottaviin syvyyksiin tutuksi, odotukset okkultismilta tuppaavat siirtymään liikaa itsensä ulkopuolelle. Ajatella nyt vaikka Blavatskyn jälkeisen TS:n Krisnamurtin kohottamiset (voimme kysyä palveliko se okkultismin kenttää vai latistiko ja köyhdyttikö se sitä, mielestäni vastaus on ilmeinen), tai keskustelun esimerkkiä ihmeiden odotuksesta. Toki jo okkultistin itsensä tuttavallisuus Merkuriuksen hengen kanssa saattaa luoda kyvyn sellaisesta tahdikkuudesta, jolloin mysteeri välittyy, mutta esiintyminen nimellisesti okkultistina kenties harvemmin pitää sisällää moista tahdikkuutta. Varmasti on myös tilanteita ja ympäristöjä, kenties myös dharmoja, joissa okkultistina esiintyminen on kertakaikkisesti paikallaan.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
User avatar
Astraya
Posts: 125
Joined: Wed Nov 16, 2016 9:59 pm

Re: Okkultisteihin liittyvät odotukset

Post by Astraya »

Minä olen joskus havainnut, että ihmiset jotka useimmiten suhtautuvat skeptisesti uskomuksiin ja henkisyyteen, saattavat kriisin kohdatessa pyytää apua. Tämä usein on persoonallisen hädän lieventämisen halua, eikä johda laajempiin keskusteluihin tai kiinnostukseen omaa okkultismiani kohtaan jatkossa. Lienee hyvä asia että ihminen voi jonkin verran hetkellisesti kyseenalaistaa asioita, mutta hieman penseää se on jos perusteena on kykenemättömyys itse hallita ahdistustaan. Tässä en missään tapauksessa kritisoi ahdistuksen hallintaa, joka on haastavaa riippumatta yksilön uskomuspainotteista, vaan sitä kuinka haetaan lievennystä keinoin, jotka normaalisti eivät merkitse mitään. Tosin ehkäpä osa "uskovaisistakin" rukoilee vain tarvitessaan jotain, joka on yhtä penseää.
Itse en lähtisi kenenkään pyynnöstä aiheuttamaan mitään negatiivisia vaikutuksia toiseen ihmiseen, ja positiivisissakin käytän harkintaa. Ehkäpä silloin kun huomaisi yksilön myös itse ponnistelevan, mistä fra Smaragd puhui, voisin tietoisesti ja loitsuin osallistua kannattelevana voimana.
“There can be no transforming of darkness into light and of apathy into movement without emotion”
― Carl Gustav Jung
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Okkultisteihin liittyvät odotukset

Post by Nefastos »

Mitä vähemmän jotain asiaa tunnetaan, sitä vähemmän vivahteita siinä ymmärrettävästi pystytään näkemään. Siten kun joskus tullaan tuolle alueelle – yleensä tosiaan jossain akuutissa kriisissä –, kaikki tuo kaoottinen massa näyttäytyy yhtenä ja samana. Tämä on mukana myös siinä valitettavassa ilmiössä, jossa massahysteria kääntyy jotain tuomittua ismiä tai maailmankatsomuksellista tabua vastaan, oli se sitten okkultismi, satanismi, tai mikä tahansa muu totuttuun nähden kyllin erilainen maailmankuva. Sävyt katoavat.

Erityisesti tämä näkyy suhtautumisessa maagisiin ilmiöihin. Mikäli magiaan uskotaan, kääntyy esiin kuvitelma, että magialla voi sitten tehdä mitä tahansa. Tragikoomista on, että tällainen suhtautumistapa näkyy usein jopa maailmankatsomuksellisilla okkultisteilla itsellään. Jokainen kuitenkin näkee hyvin lyhyelläkin pohdiskelulla, että tällainen näkemys voi olla vain sielullisen sairauden merkki, ellei asiaan ole tultu aivan vastikään, jolloin mitään perspektiiviä käytännön mahdollisuuksiin ei vielä ole.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Locked