Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
-
- Posts: 811
- Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
- Location: Satakunta - Limbo
Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Varmaan vastaavaa aihetta ainakin sivutaan jossain keskustelussa, mutta päätin aloittaa silti oman tälle aiheelle.
Olen miettinyt niin sanotusti rajoja okkultismille ja arjelle. Missä menee näiden raja? Onko sillä väliä? Jne...
Esimerkiksi puhe/näkemys/asennoituminen, jossa kaikki mahdollinen arkinen käännetään okkultismin kielelle/terminologialle ja sellainen, jossa tätä käytetään paljon rajatummin. Itse olen enemmän sen tyylinen, että arki on arkea ja henkiset asiat henkisiä. En itse koe mielekkääksi tulkita kaikkea mahdollista okkultismin linssin läpi vaan useimmiten pidän suurinta osaa ns. arkisista asioista neutraaleina ilman mitään okkultistisia syvyyksiä ja tarpeen mukaan selitän niitä psykologian ja tieteen kautta. Tämä varmaan sekä johtuu että on osa aiheuttaja ”jalat maassa” tyyppisessä asennoitumissa. Koen tämän siis olevan myös mielenterveydelle positiivinen tekijä ja astralismin pauloihin joutumisen hyvä estäjä.
Ps. ylläoleva vilisee käsitteitä, joita käytetty hyvin löyhästi, mutta uskon, että ymmärrettävästi.
Olen miettinyt niin sanotusti rajoja okkultismille ja arjelle. Missä menee näiden raja? Onko sillä väliä? Jne...
Esimerkiksi puhe/näkemys/asennoituminen, jossa kaikki mahdollinen arkinen käännetään okkultismin kielelle/terminologialle ja sellainen, jossa tätä käytetään paljon rajatummin. Itse olen enemmän sen tyylinen, että arki on arkea ja henkiset asiat henkisiä. En itse koe mielekkääksi tulkita kaikkea mahdollista okkultismin linssin läpi vaan useimmiten pidän suurinta osaa ns. arkisista asioista neutraaleina ilman mitään okkultistisia syvyyksiä ja tarpeen mukaan selitän niitä psykologian ja tieteen kautta. Tämä varmaan sekä johtuu että on osa aiheuttaja ”jalat maassa” tyyppisessä asennoitumissa. Koen tämän siis olevan myös mielenterveydelle positiivinen tekijä ja astralismin pauloihin joutumisen hyvä estäjä.
Ps. ylläoleva vilisee käsitteitä, joita käytetty hyvin löyhästi, mutta uskon, että ymmärrettävästi.
"We live for the woods and the moon and the night"
- Nefastos
- Posts: 3029
- Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
- Location: Helsinki
Re: Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Minulla tuo raja on ennen kaikkea asennoitumisessa. Siinä poikkean kuvaamastasi tulokulmasta; en helposti pysty kuvittelemaan täysin "ei-okkultistista" hetkeä okkultistille. Enkä toisaalta pysty myöskään oikein uskomaan "okkulttisiin" hetkiin, jota mahdollistuisivat vaikka tietynlaisen harjoituksen tai estetiikan kautta ihmiselle, joka sisäisesti on profaani. Siis jota kiinnostavat lopulta eniten ulkoiset lainalaisuudet, kuten pärjääminen elämässä, sosiologiset pelit, raha ja/tai valta.
Siten jos on ei-okkulttisia hetkiä okkultistille tai okkulttisia hetkiä ei-okkultistille, niin ne lienevät jotenkin poikkeuksellisia, liminaaleja, vaikeasti jäljitettäviä elämisen nurkka- tai peruutuspaikkoja.
Siten jos on ei-okkulttisia hetkiä okkultistille tai okkulttisia hetkiä ei-okkultistille, niin ne lienevät jotenkin poikkeuksellisia, liminaaleja, vaikeasti jäljitettäviä elämisen nurkka- tai peruutuspaikkoja.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Re: Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Myös minun on vaikea ellei mahdotonta käsittää ei-okkultistista hetkeä tai ajankohtaa elämässä, jos ja kun okkultismi käsitetään kaikenkattavaksi elämänkatsomukseksi ja maailmankuvaksi. En edes usko "arkeen" tai "tavalliseen elämään". Okkultisti voi uskoakseni suhtautua asioihin maanläheisesti ja jalat maassa -asenteella ja siltikin pitää jokaista hetkeä hyvänä johonkin asiaan, mikä edesauttaa ja kehittää niin häntä itseään kuin kokonaisuuttakin.
Esimerkki: istuin juuri autossa kauan odottaen äitiäni, ja jossain vaiheessa meinasin hermostua odottamiseen. Muutin asennoitumistani ja totesin ettei hermostumisesta ole mitään hyötyä, joten sammutin radion ja ryhdyin rukousmietiskelyyn keskellä mitä profaaneinta parkkipaikkaa. Sain ainakin mielenrauhan, jos en muuta.
Okkultistin ihanteellista suhtautumista arkeen kuvastaa mielestäni hyvin sanonta "olen kuolematon vain siksi etten ole koskaan hukannut hetkeäkään".
Esimerkki: istuin juuri autossa kauan odottaen äitiäni, ja jossain vaiheessa meinasin hermostua odottamiseen. Muutin asennoitumistani ja totesin ettei hermostumisesta ole mitään hyötyä, joten sammutin radion ja ryhdyin rukousmietiskelyyn keskellä mitä profaaneinta parkkipaikkaa. Sain ainakin mielenrauhan, jos en muuta.
Okkultistin ihanteellista suhtautumista arkeen kuvastaa mielestäni hyvin sanonta "olen kuolematon vain siksi etten ole koskaan hukannut hetkeäkään".
- Insanus
- Posts: 835
- Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
- Location: Helsinki
Re: Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Arkisuus ja "jalat maassa oleminen" on sellainen piirre mikä herättää minussa aina hirveästi kunnioitusta, ehkä siksi että olen impulsiivinen elämäntapasähleri, mutta halutessani näen senkin "okkultismin linssin läpi", maaelementtisenä auran vireenä tai jonain vastaavana. Tällaisten ihmisten kanssa en tietenkään käytä tällaista kieltä, koska se on ei-niin-jalat-maassa olevien kieltä ja jokaiselle on puhuttava omaansa. Ja jos olisin virittynyt itse niin, tuskin kirjoittaisin nyt näin. Pitäisin siis arkisuutta oikeastaan ladattuna (taika-)sanana jolla ehkä osatessaan voidaan virittää psyykettä tiettyyn vuorovaikutusvalmiuteen, kuin maailmallisuuden transsiin.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
-
- Posts: 219
- Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am
Re: Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Yksi tärkeä ainakin itselle ollut se että kehittää myös realistista ajattelua tietoisesti. Monesti luokitelleen esim vastapareina idealismi ja kyynisyys. Mutta vielä tärkeämpi pari mielestäni on idealismi ja realismi. Ainakin itellä huomannut että kyynisyyttäkin tulee helpommin, jos ei onnistu taipumaan todella realistiseen ajatteluun, ja sitä myötä myös realistiseen elämään.
Kaikki korkea ajattelu, esim tieteelliset teoriat, okkultismiin liittyvät ajatukset, ideologiat jne, nämä on sitä idealistista puolta. Vaikkakin mahdollisesti hyödyllisiä juttuja, niin yksi rasittavimpia juttuja mihin voi jäädä on hienot ajatusrakennelmat, joita ei kuitenkaan saa ihan täysin käytännön tasolla toimimaan, varsinkaan kaikissa tilanteissa (eli se realismi).
Jotain näitä kysymyksiä esim: Mikä tässä tilanteessa on realistista tekemistä? Mistä asioista nautin elämässä?
Vaikka ihan tieteen tms parista voi myös hakea ihmisen motivaatiomekanismeja, ja todella arkista & yksinkertaista psykologiaa. Tai ihan koittaa löytää tekemistä mistä nauttii ilman ajatteluakin, intuitiivisesti.
Kaikki korkea ajattelu, esim tieteelliset teoriat, okkultismiin liittyvät ajatukset, ideologiat jne, nämä on sitä idealistista puolta. Vaikkakin mahdollisesti hyödyllisiä juttuja, niin yksi rasittavimpia juttuja mihin voi jäädä on hienot ajatusrakennelmat, joita ei kuitenkaan saa ihan täysin käytännön tasolla toimimaan, varsinkaan kaikissa tilanteissa (eli se realismi).
Jotain näitä kysymyksiä esim: Mikä tässä tilanteessa on realistista tekemistä? Mistä asioista nautin elämässä?
Vaikka ihan tieteen tms parista voi myös hakea ihmisen motivaatiomekanismeja, ja todella arkista & yksinkertaista psykologiaa. Tai ihan koittaa löytää tekemistä mistä nauttii ilman ajatteluakin, intuitiivisesti.
-
- Posts: 811
- Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
- Location: Satakunta - Limbo
Re: Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Voisin lainata kaikilta vastanneilta jotain, mutta päädyn siihen, että en lainaa tällä kertaa lainkaan.
Tarkennan, että oma kantani on siis se, että näen okkultismin kokonaisvaltaisena näkemyksenä, joka siis todella kattaa kaiken, kuten näyttäisi olevan muillakin (tässä keskustelussa ainakin). Sen sijaan en näe useinkaan tarpeelliseksi tarkastella kaikkea ns. normiarjen tapahtumia okkultistisesti vaan simppelimmin ja konkreettisemmin. Näen liiallisen teorisoinnin useimmiten olevan joko itse asiasta sivuun vievä polku tai sitten toimintaa estävä. En siis näe useinkaan merkitykselliseksi pohtia kauppaan kävelyn okkultistisia syvyyksiä tai pihalla olevien lintujen teosofisia merkityksiä jne. Vaan mietin kauppakäyntini ruoanhaun ja ulkoilun kantilta enkä sen merkityksestä planeettojen asentoon & katson mieluummin lintuasiat lintukirjasta kuin Agrippan teoksista. Toisaalta sitten en myöskään halua pelkästään redusoida psykologiaan rituaaleja ja riittejä.
Ehkä nimenomaan mietin tässä juuri okkulttisen teorioinnin ja profaanin ajattelun ja toiminnan suhdetta. Missä mielessä nämä ovat merkityksellisiä ja missä mielessä homma alkaa menemään ns. epä-edulliseksi ja asioita estäviksi, niiden mahdollistamisen sijaan?
Tarkennan, että oma kantani on siis se, että näen okkultismin kokonaisvaltaisena näkemyksenä, joka siis todella kattaa kaiken, kuten näyttäisi olevan muillakin (tässä keskustelussa ainakin). Sen sijaan en näe useinkaan tarpeelliseksi tarkastella kaikkea ns. normiarjen tapahtumia okkultistisesti vaan simppelimmin ja konkreettisemmin. Näen liiallisen teorisoinnin useimmiten olevan joko itse asiasta sivuun vievä polku tai sitten toimintaa estävä. En siis näe useinkaan merkitykselliseksi pohtia kauppaan kävelyn okkultistisia syvyyksiä tai pihalla olevien lintujen teosofisia merkityksiä jne. Vaan mietin kauppakäyntini ruoanhaun ja ulkoilun kantilta enkä sen merkityksestä planeettojen asentoon & katson mieluummin lintuasiat lintukirjasta kuin Agrippan teoksista. Toisaalta sitten en myöskään halua pelkästään redusoida psykologiaan rituaaleja ja riittejä.
Ehkä nimenomaan mietin tässä juuri okkulttisen teorioinnin ja profaanin ajattelun ja toiminnan suhdetta. Missä mielessä nämä ovat merkityksellisiä ja missä mielessä homma alkaa menemään ns. epä-edulliseksi ja asioita estäviksi, niiden mahdollistamisen sijaan?
"We live for the woods and the moon and the night"
-
- Posts: 811
- Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
- Location: Satakunta - Limbo
Re: Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Lainataan nyt kuitenkin.
Kyllä minäkin tällaisia teen (vaikka useammin on kyse meditaatiosta (tietoinen rauhoittuminen & keskittyminen) kuin rukousmietiskelystä. Tosin Azazelin Rukousta & Magister Nosteria tulee välillä mielessä lausuttua. Ne on ainoat, jotka muistan ulkoa)Angolmois wrote: ↑Fri Mar 12, 2021 7:57 pm Esimerkki: istuin juuri autossa kauan odottaen äitiäni, ja jossain vaiheessa meinasin hermostua odottamiseen. Muutin asennoitumistani ja totesin ettei hermostumisesta ole mitään hyötyä, joten sammutin radion ja ryhdyin rukousmietiskelyyn keskellä mitä profaaneinta parkkipaikkaa. Sain ainakin mielenrauhan, jos en muuta.
"We live for the woods and the moon and the night"
Re: Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Itse asennoidun esim. kaupassakäyntiin siten, että kiinnitän huomiota siihen kuinka kohtaan muut ihmiset ja ympäristöni: teen ihmisten olemuksesta arvioita heidän henkisestä tilastaan jne., ja pyrin mahdollisuuksien mukaan kohtaamaan ihmiset ja koko ympäristön AT:n avaimessa esitetyn benediktion hengessä. Usein se onnistuu, välillä ei, joskus epäonnistun surkeasti. Pihalla olevien lintujen "teosofisia merkityksiä" pohdin paljonkin, liittyen pitkälti siihen, että näen kaiken luonnon tavoin niiden olevan "aikaan ja aineeseen loihdittuja symboleja"; välillä on toki parempi vain yksinkertaisesti kuunnella linnunlaulua pohtimatta sen tarkemmin mitään okkulttisia merkityksiä, mutta hyvin usein koen kuitenkin etenkin linnut ja eläimet synkronisiteetin hengessä.
Jälleen esimerkki: kävelin viikolla järven jäällä, ja pohdin pitäisikö minun tietoisesti valehdella vai olla rehellinen eräässä asiassa, mikä liittyy henkilökohtaiseen tilanteeseeni. Välittömästi näin järven jäällä ketun, joka on perinteisesti oveluuden ja viekkauden symboli. Otin tämän merkkinä siitä, että minun tulee pysyä rehellisyydessä ehdottomasti (eipä sen tajuamiseen olisi sitä kettuakaan tarvittu, mutta hyvä merkki kuitenkin). Tietenkin koin myös ihan vilpitöntä iloa kauniin luontokappaleen näkemisestä - eivät nämä ole ristiriidassa keskenään.
Itse en tosiaankaan koe sellaista asiaa kuin profaani ajattelu ja toiminta edes varsinaisesti olemassaoleviksi ts. en omaa "profaania näkökulmaa" laisinkaan. Mutta ehkä tässä palataan välittömyyden ja läsnäolon merkityksiin: jos konkreettinen toiminta on sellaista haavemaailmoissa liitelyä, teorisointia ja jatkuvaa analysointia, niin sillä on helposti taipumus erottaa ihminen välittömästä kokemuksesta. "Vuoret näyttävät jälleen vuorilta" sanoo valaistunut zen-mestari.
Last edited by Angolmois on Sat Mar 13, 2021 2:49 pm, edited 1 time in total.
Re: Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Korjataan sen verran, että omakin harjoitus oli hengitystä ja sydämeen keskittymistä. Usein kyllä lausun myös loitsuja mielessäni mikäli keskittyminen meinaa herpaantua.Kenazis wrote: ↑Sat Mar 13, 2021 1:32 pm Lainataan nyt kuitenkin.
Kyllä minäkin tällaisia teen (vaikka useammin on kyse meditaatiosta (tietoinen rauhoittuminen & keskittyminen) kuin rukousmietiskelystä.Angolmois wrote: ↑Fri Mar 12, 2021 7:57 pm Esimerkki: istuin juuri autossa kauan odottaen äitiäni, ja jossain vaiheessa meinasin hermostua odottamiseen. Muutin asennoitumistani ja totesin ettei hermostumisesta ole mitään hyötyä, joten sammutin radion ja ryhdyin rukousmietiskelyyn keskellä mitä profaaneinta parkkipaikkaa. Sain ainakin mielenrauhan, jos en muuta.
Re: Arkinen okkultismi ja okkulttinen arki
Tähän täytyy lisätä, että omaan kyllä profaaneiksi luokiteltuja piirteitä ulkoisesti tämän vastapainona, tai sellaisia joita joku voisi pitää profaaneina, kuten saunaoluen juomista ja ajoittaista lihansyöntiä. Tässä tarkoitin lähinnä sitä, että minulle sellaista kuin profaania todellisuuskäsitettä ilman minkäänlaista transsendenssia tai pyhän käsitystä ei ole olemassa. Kyse on maailmankuvallisesta painotuksesta.