Helppouskoisuus ja skeptisismi esoteristin haasteina

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Helppouskoisuus ja skeptisismi esoteristin haasteina

Post by Insanus »

Kavi wrote: Mon Jul 06, 2020 12:56 pm Hyviä pointteja tuotu esiin.
Oma tapani lukea kaikenlaista kirjallisuutta on "ensin hutkitaan ja sitten tutkitaan".
Innostun uusista asioista ja tulokulmista varsin sinisilmäisesti ja luulen aina ymmärtäneeni kirjoittajan ajatuksen vaikka näin ei aina olekaan.

South Park-sukupolvelle tyypillinen ajatuksen juoksu on, että maailmalla on vain pökälettä ja ripulivoileipää tarjota ja kaikki on paskaa paitsi kusi ja mitään ei voi ottaa todesta ja kaikki on läppää paitsi paska paitsi kusi paitsi ehkä sekin on vain läppää hey Mr. Crowley hehe. Tietynlainen Jokeri, joka kertoo vitsiä mikä ei olekaan vitsi on nykyaikana ihan todellinen asia.
En tiedä saako tällä tekstillä nyt siitä ajatuksesta kiinni mitä yritin hakea, mutta tietty älyllinen laiskuus ja myötätunto tai sen puute [ ja ylimielinen kansan"nihilismi" eskapismi] ovat olleet sen verran suuressa arvossa, että joskus helppouskoisuus tarjoaa myös oman eskapismin nurkkansa johon nojata.
Esoteriaan voi siis muodostaa myös sellaisen self-help helppoheikki suhteen.
En ihmettele yhtään nykyaikaa onhan tämä yhtä labyrinttia ilman ulospääsyä, josta tuntuu selkeät ohjeet kadonneen ja seinätkin ovat pirstaleista lasia.
Tuollainen epätoivo/acedia jossa läppä on läppää paitsi ettei ole paitsi että on, on minusta nykyaikana miltei mitään tyhmyyttä tai sydämettömyyttä suurempi haaste. Tai ehkä koen että tyhmyys ja sydämettömyys ovat oireita siitä, ikään kuin adaptoitumisia, oljenkorsiin tarttumisia. Kun sinänsä hyvät ja puhtaat asiat alkavat syödä itseään sisältä ja eniten naurattaa se mikä ei ole vitsi niin mitä tekee ihminen? Mikä parantaa?
Minusta näyttää siltä että älyllinen laiskuus on väsymystä ja myötätunnon puute on väsymystä ja väsymyshän väsyttää.
Henkisen merkityksen suora kokemus on varmaan lääke siihen, mutta sitä ei kaupasta haeta. Tai ehkä paremmin niin että sen saa joka kaupasta ja niin monessa käärepaperissa että sen arvo hukkuu triviaaleihin juttuihin niin kuin vaikka siinä selfhelp-skenessä.
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
Wyrmfang
Posts: 775
Joined: Tue May 25, 2010 10:22 pm
Location: Espoo

Re: Helppouskoisuus ja skeptisismi esoteristin haasteina

Post by Wyrmfang »

Insanus wrote: Mon Jul 06, 2020 3:49 pm Tuollainen epätoivo/acedia jossa läppä on läppää paitsi ettei ole paitsi että on, on minusta nykyaikana miltei mitään tyhmyyttä tai sydämettömyyttä suurempi haaste.
Tämä on varmaankin totta. Ainakin minua nuoremmassa polvessa sikäli kuin minulla on ollut ikkunaa siiheen. Tässä kai vasta on kysymys varsinaisesta henkisestä epätoivosta, missä ei itsessään ole mitään siementä, joka johtaisi ylös päin. Olen kyllä epätoivoissani tehnyt typeryyksiä tietoisesti ja repinyt siitä sysimustaa huumoria, mutta ei minulla noinakaan aikoina tullut mieleenkään suhtautua kaikkeen ironisesti. Tuossahan on myös se, että moinen olemisen tapa ei myöskään kommunikoi millään mielekkäällä tavalla ulos päin, edes siten kuin Skepsis ry:n tai lestadiolaisten taisteluosastot. Tietysti tuollainen elämänasenne on kai toivottavasti usein enemmän ulospäin näytetty fasadi (jonka tarkoitus lienee peittää heikkous, siten kuin nämä ihmiset ymmärtävät heikkouden) kuin aivan viimekätinen kokemus maailmasta.
Aranea
Posts: 26
Joined: Tue Oct 24, 2017 9:24 pm

Re: Helppouskoisuus ja skeptisismi esoteristin haasteina

Post by Aranea »

Boreas wrote: Wed Jul 01, 2020 2:26 pm Koetteko olevanne enemmän helppouskoisia vai skeptisiä, mitä tulee esim. salatieteen teorioihin?
Vähän sekä että, mutta ehkä vähän enemmän olen skeptisyyteen taipuvainen. Erityisesti silloin jos luen jotain hyvin pitkälle yksityiskohtiin menevää teoriaa, mutta skeptisyyteni ei yleensä ole sellaista heti asian tyrmäävää, vaan ehkä enemmänkin yritän miettiä lukemani asiat itse, päädynkö samankaltaiseen ajatukseen kuin kirjoittaja vai en. Ei tietenkään aina toimi niin, vaan joskus tyrmään ennakkoluuloisesti jonkin asian ja toisinaan sitten uskon jotain liian helposti, mutta pyrin sellaiseen terveeseen skeptisyyteen, siihen etten purematta nielisi mitään.

Sitten toisaalta olen voin olla hyvinkin helppouskoinen, jos jokin asia kolahtaa kunnolla. Esimerkiksi minut saatiin aikoinaan aika helposti "tulemaan uskoon" rippileirillä, mikä näin jälkeenpäin tuntuu aika hölmöltä, ja välillä muutenkin innostun liikaa erilaisista asioista.

Skeptisyyden ja helppouskoisuuden välillä pitäisi löytää tasapaino, kumpikin liikaa painottuneena aiheuttaa hankaluuksia. Ja toisissa tilanteissa tarvitaan enemmän skeptisyyttä, toisissa uskoa.
Angolmois

Re: Helppouskoisuus ja skeptisismi esoteristin haasteina

Post by Angolmois »

Itse ryhdyin tuossa miettimään tätä helppouskoisuuden ja skeptisismin teemaa myös astrologiselta kantilta. Itsellä kun on persoonan tähtivaltana Kuu, niin se aiheuttaa hyvin helposti sen, että imen ja heijastan ympäristön tai esim. lukemieni teosten vaikutteita. Tämä puolestaan on aiheuttanut sen, että etenkin menneisyydessä on ollut hieman vaikea "olla oma itsensä", kuten Nefastos jossain teoksessaan sanoi astraalisesta luonteesta (astraalisuus on ollut ja on jossain määrin edelleen suurimpia heikkouksiani ja kompastuskiviäni). Vaikutteiden imemisestä puolestaan syntyy vastareaktiona sitten skeptisismi kulloistakin asiaa kohtaan, kun alkaa omassa luolassaan reflektoida kyseistä vaikutusta sisäisesti, ja tämä on puolestaan saanut aikaan väkivaltaisiakin vastareaktioita. Asialla on tietysti hyvätkin puolensa, koska tällaista absorbointia voi hyödyntää kokonaisvaltaisemman näkemyksen luomisessa ja yksipuolisuuden välttämisessä.
Angolmois

Re: Helppouskoisuus ja skeptisismi esoteristin haasteina

Post by Angolmois »

Aranea wrote: Tue Jul 07, 2020 1:10 amSitten toisaalta olen voin olla hyvinkin helppouskoinen, jos jokin asia kolahtaa kunnolla. Esimerkiksi minut saatiin aikoinaan aika helposti "tulemaan uskoon" rippileirillä, mikä näin jälkeenpäin tuntuu aika hölmöltä, ja välillä muutenkin innostun liikaa erilaisista asioista.
"Hyvä vaikutus voi tulla huonosta lähteestä" ts. kokemushan voi sinällään olla ihan aito, mikä ei tietysti tarkoita, että kirkon opetuksia ja teologista saivartelua tulisi hyväksyä tai omaksua. Itse muistan lapsena kokeneeni hyvinkin pyhiä tuntoja kirkossa käydessäni.
Mars
Posts: 186
Joined: Wed May 15, 2013 1:54 pm

Re: Helppouskoisuus ja skeptisismi esoteristin haasteina

Post by Mars »

Boreas wrote: Wed Jul 08, 2020 8:59 am Itse ryhdyin tuossa miettimään tätä helppouskoisuuden ja skeptisismin teemaa myös astrologiselta kantilta. Itsellä kun on persoonan tähtivaltana Kuu, niin se aiheuttaa hyvin helposti sen, että imen ja heijastan ympäristön tai esim. lukemieni teosten vaikutteita. Tämä puolestaan on aiheuttanut sen, että etenkin menneisyydessä on ollut hieman vaikea "olla oma itsensä", kuten Nefastos jossain teoksessaan sanoi astraalisesta luonteesta (astraalisuus on ollut ja on jossain määrin edelleen suurimpia heikkouksiani ja kompastuskiviäni). Vaikutteiden imemisestä puolestaan syntyy vastareaktiona sitten skeptisismi kulloistakin asiaa kohtaan, kun alkaa omassa luolassaan reflektoida kyseistä vaikutusta sisäisesti, ja tämä on puolestaan saanut aikaan väkivaltaisiakin vastareaktioita. Asialla on tietysti hyvätkin puolensa, koska tällaista absorbointia voi hyödyntää kokonaisvaltaisemman näkemyksen luomisessa ja yksipuolisuuden välttämisessä.
Itselläni on ollut tätä samaa, etenkin nuorempana. Positiivinen puoli on se, että on helppo tarttua uusiin ajatuksiin ennakkoluulottomasti, negatiivinen puolestaan se että sitä helposti tekee tietyistä ajatuksista liiankin jäykkiä ohjenuoria itselleen. Omalla kohdallani jotkut Blavatskyn ja Ervastin ajatukset ovat olleet tällaisia, joskin foorumilla usein esiin nousseille Blavatskyn tiukoille seksuaalinormeille muistan aikoinaan nauraneeni ääneen ja ajatelleeni jotenkin että joo, ehkä sitten seuraavassa elämässä.
Angolmois

Re: Helppouskoisuus ja skeptisismi esoteristin haasteina

Post by Angolmois »

Mars wrote: Wed Jul 08, 2020 4:24 pm... ajatelleeni jotenkin että joo, ehkä sitten seuraavassa elämässä.
Tästä voisi taas perustaa ihan oman aiheensa, mutta lyhyesti tässä omalta kohdaltani sellainen yksittäinen huomio, että itse huomasin viimeisimmän sairastumisjakson jälkeisenä aikana - monistakin syistä, mutta yleinen epäonnistumisen tunne päällimmäisenä - lipsahtaneeni pitkälti sellaiseen käytännön profaani in nihilismiin, että kun korkein mahdollinen saavutus ei ole mahdollista, niin sitten millään ei ole oikeastaan väliä, kaikki paskaksi vaan; "seuraavassa elämässä sitten"! Väsymyksen merkki varmasti kaikista eniten. Onneksi voimat ovat vähän palanneet sentään yrittää ja mm. tämän foorumin päivittäinen lukeminen läpi synkimpien aikojen on ollut aika iso tekijä.
Locked