Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Veljille esitetyt kysymykset.
safareus
Posts: 6
Joined: Sun Jun 07, 2020 8:30 pm

Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by safareus »

Olen pitkään tutkinut saatanaa ilman että olen niin sanotusti palvonut häntä. Ja olen huomannut että Saatana edustaa melkein kaikkea mitä kunnioitan ja häntä seuraamalla palvelisin myös itseäni. Ja koen hänet jo nyt sialuni ohjaajaksi. Mutta olen koko ikäni kuulut pelottelua Saatanasta ja kuinka ihmiset ovat tappaneet muita ja itsensä hänen nimisään. olen itse sitä mieltä että Saatanaa ei voi syytää näistä tapahtumista, mutta silti pelottaa jonkin veran se mitä olen kuulut.
Tariq
Posts: 37
Joined: Fri Apr 17, 2020 5:44 pm

Re: Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by Tariq »

Tämä ei ole vastaus kysymykseen, en ole veljeskunnan jäsen enkä minkäänlainen konkari tässä aiheessa, mutta minun teki mieli jakaa oma kokemukseni. Minulla on ollut samantyyppisiä tunteita, ja voin myöntää että myös minua on pelottanut. En tiedä onko lähestymistapani ollut hieman lapsellinen tai harhaoppinen, mutta olen itse pitänyt pieniä rukous-/mietiskelysessioita, joissa olen vapaamuotoisesti kertonut hänelle että tunnen kutsun ja ikävöin häntä, mutta samalla myös pelkään. Tämä nyt jotenkin näyttää aika typerältä näin kirjoitettuna, mutta olen siis ihan suoraan hänelle ikään kuin myöntänyt, että pelottaa. Tämä on jollain tavalla minua auttanut, en tiedä miksi. Ehkä se on ollut ihan vain omaa henkistä asian työstämistä, ongelman ääneen lausumista jonka jälkeen mieli voi sitä pikkuhiljaa käsitellä. Lopputulos on kuitenkin ollut se, että pelko on vähentynyt ja kaipaus jäänyt. Joku viisaampi ja kokeneempi osaa varmasti antaa parempia neuvoja, mutta näin takavasemmalta kommenttina, että minua henkilökohtaisesti on tällainen lähestymistapa auttanut.
safareus
Posts: 6
Joined: Sun Jun 07, 2020 8:30 pm

Re: Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by safareus »

Kiitos että vastasit Tariq. tuntuu hyvältä tietää että jollain toisella on samanlaisia ongelmia kuin minulla. Ja viestistäsi on hyötyä koska tuo idea että vapaamuotoisesti ilmaisee pelkonsa Saatanalle kuulosta eritäin hyvältä.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by Smaragd »

Hyvä ja käytännönläheinen neuvo Tariqilta.

Olen itse kokenut ensiarvoisen tärkeäksi pyrkiä todella ymmärtämään niin pitkälle kuin suinkin rahkeeni riittävät (ja tulevat koko ajan aina enenevissä määrin riittämään) mistä toiseuden ja itseyden välisessä mysteerissä on kyse. Toiseushan on aina se vieras, pelottava ja väkevä asia maailmassa ja mm. siksi tämä sana usein täälläkin rinnastetaan Saatanan nimeen. Pyrkimys ymmärtää miten vastakkaiset asiat maailmassa eivät lopulta ole erossa toisistaan, vaan kaikkien takana on perimmäinen ykseys, auttaa hahmottamaan tilannetta selkeydellä pelottavissakin tilanteissa, joissa pelko saattaa traagisesti ajaa jomman kumman vastakohdan toisensa yli. Kumpikaan näennäisistä vastakohdista, oli ne sitten kaksi ihmistä, yksilön eri osapuolet tai ihan minkä tahansa kahden asian suhde toisiinsa, ei siis ota ylivaltaa vaan pelon edessä vastakohtia tuodaan toiseutta kunnioittaen yhteen. Miten se käytännössä tehdään riippuu aina tilanteista. Pelkoa kohdatessa tullaan kenties tätä haastavaa tunnetta avaaviin kysymyksiin, niinkuin tässä keskustelussa ollaan tultu, ja siksi voisikin nähdä että palvomme tässä nyt Saatanaa pyrkimällä ymmärtämään pelkoa ja/eli tämän entiteetin mysteeriä ja kenties meidät palkitaan työstämme jonkinlaisilla ymmärryksen rippeillä.

Tietystikkään kun ykseyden ajatuksesta lukee niin ei se tee pelkoa tyhjäksi eikä niin tulekkaan käydä, vaan se asettaa haasteen jota kohti sieluntyössä pelkojen ja muiden haasteiden keskellä pyritään jatkuvalla ponnistuksella käymään. Pelkoja ilmenee ja niitä tulee kuunnella kokonaisuuden/kaikkeuden/rakkauden näkökulmasta käsin. Jos pelolle annetaan täysi valta itsensä yli, omasta näkemyksestäni ei olla kyetty kunnioittamaan Saatanaa, vaan hätäännytään koetuksen keskellä. Uskon useimpien Saatanan nimessä väkivaltaa tehneiden langennneen juurikin tällaiseen hätään, missä ei enää tunnisteta suuren haasteiden esittäjän todellista vaatimusta kohdata maailmaa kaikilta kannoilta kokonaisena ja rehellisesti. Tällaisesta vakaumuksesta käsin Saatanaa voidaan lähestyä ihan kaikkein arkisimpienkin asioiden keskellä. Joka ikinen valintamme missä asiassa tahansa merkitsee, joskin tästä ei tule kehittää itselle pakko-oire häiriötä. Arjen merkityksellisyyden suhteen Saatanaan – tuohon kaiken tavallisen, tai totutun, ylittävään ihmeelliseen entiteettiin – voi nähdä latteana, mutta jos muistamme tai otamme itsellemme tehtäväksi ottaa selvää miksi tätä työtä ylipäätään tehdään, niin asia näyttäytyy hyvin erilaisessa valossa. Arjen keskellä tulemme myös toisella tapaa pelottavien asioiden eteen, joita emme useinkaan haluaisi itsellemme myöntää. On helpompi vaikkapa kävellä kirkon ohi ja vastata lapselliseen haluun polttaa kirkko voitokkaasti: ”se kirkko on sisälläni, joka minun tulee polttaa”, kuin kohdata ja myöntää arjen paljastama alhaiseksi minut tekevä kateus tai joku muu pelosta johtuva tunne.

Nämä ovat niin suuria ja vaikeita asioita, että pelkäämpä ettei niitä voi käsitellä kovin selkeästi ja kattavasti foorumi-viestissä. Kirjallisuudessa, etenkin seuran suosittelemissa ja sen tiimoilta julkaistuissa teoksissa asiaa onneksi käsitellään kattavammin.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Amantes
Posts: 22
Joined: Sun Jun 11, 2017 4:30 pm

Re: Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by Amantes »

Kaunis ja tärkeä aihe! Pelosta tunnutaan puhuvan rakentavasti kovin vähän, vaikka se tuntuu olevan ihmisen elämässä yksi keskeisimpiä teemoja.

Minullekin pelko on hyvin tuttu tunne. Se on myös tunne, mikä ei ole vähentynyt vuosien lisääntyessä. Itse asiassa sen voisi sanoa jopa kasvaneen tai vaihtoehtoisesti sitä on herkistynyt vaistoamaan pelon niin monen kokemuksen ja tunteen takana. Juuri keskustelin mökillä naisystäväni kanssa, että lapsena järvessä uiminen oli helpompaa, vaikka mielikuvitus oli silloinkin rikasta. Nykyään polskiminen mustassa järvessä herättää jännitystä, jopa pelkoakin, ja vahvoja mielikuvia jostain Leviathanin kaltaisesta merihirviöstä avaamassa kitaansa jalkojeni alla. Astraalista maalailua, mikä parhaimmillaan mahdollistaa syvyyssuuntaan kulkevan vuoropuhelun mm. mainitun Mamelukin kanssa. Teini-iässä kontakti johonkin maailmaa syvempään oli (ja toki vieläkin osittain on) juuri tuon pelon kautta. Hengailin pimeissä metsissä nostattaen pelkoa ja pelottavia mielikuvia, eikä se pelko siitä mihinkään kadonnut vaan lisääntyi. Ristiriitainen yritys sekä ylläpitää, että voittaa pelko pakottamalla. Ei siis mikään paras taktiikka.

Vaikka pelon kanssa on helppo kompastua, ja sen juuret tuntuvat olevan mittaamattoman syvät, on sen tunnustaminen kovin tärkeää. Se linkittyy vahvasti Smaragdin mainitsemaan Itseys-Toiseus jakoon ja Rakkaus-aistiin siis Buddhiin. Pelko voi olla merkki hyvin herkästä ja laajasta kokemisesta ja samalla siitä, että rahkeet eivät (täysin) riitä tuon kaikkialla sykkivän olennollisuuden kohtaamiseen. Luottamukseni ja uskoni on kappaleiden välissä putoavan mustan tyhjyyden syvyyksissä asustavassa Rakkaudessa, perustuksien takana lankeavassa ensilumessa. Jumalan kaikkiallinen ihme sekä kauhu ovat molemmat mystikon kokemuksia.
Dravom
Posts: 3
Joined: Tue Feb 05, 2019 11:05 pm

Re: Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by Dravom »

En näe mitään ongelmaa tunnustaa, että pelkää. Se on mielestäni paitsi normaalia, niin ehdottoman tervettä. Kun kohtaamme uutta, olemme epävarmoja. Kun olemme epävarmoja, pelkäämme epäonnistuvamme. Kun pelkäämme epäonnistuvamme, pelkäämme menettävämme asiat, jotka nyt omistamme ja joita arvostamme. Miksi emme siis pelkäisi?

Toinen asia on, kuinka suuri valta ja voima pelolle kuuluu antaa. Mitkä ovat työkalut, jotka pelon kohtaamiseen ja käsittelemiseen yksilöllä on käytettävissä? Kuinka oppia tunnistamaan se hetki, kun pitää irtautua turvallisesta ja heittäytyä sellaisen varaan, jonka tietää olevan olemassa, vaikka sitä ei voi fyysisesti koskettaa? Oppia erottamaan rohkeus typeryydestä.

Enkä edes yritä esittää, että osaisin antaa mitään vastauksia. Nämä ovat ainoastaan omia hajanaisia ajatuksiani. Mielestäni tämä on vain äärimmäisen tärkeä ja hedelmällinen aihe nostaa keskusteluun ja haluan osallistua siihen avaamalla hieman sitä polkua, jonka itse olen aihepiirin äärellä käynyt läpi.

Pelko, haasteet ja myös epäonnistumiset kuuluvat ihmisen kasvuun ja kehittymiseen. Kärsivällisyys, rohkeus ja taito vaikuttavat siihen, mihin suuntaan ne ihmistä lähtevät kuljettamaan. Omalla kohdallani löysin voiman, jonka ansiosta pystyn sietämään ja arvostamaan itseäni ja maailmaa aivan uudella tavalla.
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by Tähti »

En tiedä onko tähän juttuun just hyvä, mutta tuli tässä arkisemmasta asiasta mieleen itselle tämmöinen ylipäänsä pelkoihin liittyen. Eli kehittää mielessään erilaisia skenaarioita, esim 3 erilaista todennäköistä versiota miten asiassa voi käydä, ja sitten koittaa kaikista heikoitenkin menevässä versiossa miettiä keinoja miten siitäkin selviää loppujenlopuksi.

Tietenkin jos arvioi tuon viimeisen skenaarion kovin todennäköiseksi, niin voi olla että tulee jätettyä koko homma väliin, eli miettiä myös syitä, esim itsetuntemuksen ja asiantuntemuksen kautta, minkä takia noi muut versiot on mahdollisesti paljon todennäköisempiä. Sen verran aikaa miettiä, että vähän ainakin onnistuu mielestään kehittämään luottamusta.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by obnoxion »

Amantes wrote: Sun Jun 14, 2020 4:56 pm Vaikka pelon kanssa on helppo kompastua, ja sen juuret tuntuvat olevan mittaamattoman syvät, on sen tunnustaminen kovin tärkeää
Olen ajatellut että pelko ei ole jotain mikä olisi voitettava, vaan sille olisi annettava tilaa. Kuten sanottu, sen juuret ovat mittaamattoman syvät. Tietysti pelkoa on monenlaista, kuten pelkoa vaaraan joutuneiden läheistensä puolesta. Mutta Saatanan pelko on painajaisen pelkoa. Minulle etenkin syvien painajaisteni tutkiskelu on tärkeää. Lapsuuteni painajaisia pidän erityisesti pyhinä. Samoin kollektiivisten painajaisten, kansojen yhteisten paniikkiin. Kun painajaista kiinnostuu, ne voivat viedä nopeasti syvälle. Ja kiinnostus itsessään vähentää pelkoa, tehden pahaenteisestä hyväenteistä.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by Tähti »

Tää nyt tuli vielä mieleen aiheesta, että esim eläinuhrit johtui aikoinaan ihmisten jumalkuvasta, vähän kostonhimoinen joka vaatii lepyttelyä, vastapalveluksia. Ja taas jumalkuva symboloi ihmisiä itseään, ei sattumaa että esim tylyt rangaistukset yhteiskunnan tasolla on samalta ajanjaksolta, myöskään yleistä hyväntahtoisuutta ei niin tuntunut löytyvän, vaan enemmän sitä että voin auttaa sinua, jos hyödyn siitä.

Ainakin itsellä on monen asian pelko helpottanut vähän silleen kun huomannut jossain tilanteessa, että itsestä löytynyt ne puolet mistä muita syyttää. Ehkä ei just yhtä dramaattisena, mutta kuitenkin.
safareus
Posts: 6
Joined: Sun Jun 07, 2020 8:30 pm

Re: Miten lähestyä Saatanaa jos pelkää

Post by safareus »

Tänne on tullut paljon vastauksia joista on ollut apua. Nykyään olen onelisessa tilassa jossa kuljen Luciferin kanssa. Kiitos kaikkile jotka ovat vastaneet.
Locked