Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Rituaalit, loitsut, rukoukset, meditaatioharjoitukset ja maagiset teot.
User avatar
Aquila
Posts: 355
Joined: Sat Jul 17, 2010 12:14 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Aquila »

obnoxion wrote:
Aquila wrote:Eräs seikka joka näkyy myös varsin vahvasti esimerkin korteissa ja liittyy varmasti samaan asiaan kuin mainitsemasi höyryyntyminen tai tiivistyminen, on se että RW:n kortissa on niin selkeästi maallinen kuningatar, josta miekan suunta on ylöspäin, kun CT -pakan hovikortit ovat usein ei-maallisia ja edustavat ehkä selkeämmin ideatasoa (tämä taso toki näkyy väkisin myös maallisessa muodossa).
Väitän että Crowleyn korttien tyyli on saanut vahvasti vaikutteita kubismista. Kubismin kultakausi ajoittuu Crowleyn pakan maalausten työstämisen kanssa samalle ajanjaksolle, minkä lisäksi vaikutteet ovat melko selvästi silmällä havaittavissa. Perehtyminen kubismiin voisi avata uuden kulman Thoth Tarotin maailmakuvaan.

Itse näkisin että RW-pakan korttien tyyli on ainakin sikäli vahvemmin sidoksissa henkeen, että sen tyylikeinot vaalivat perinteitä jotka ovat kiinteämmin yhteydessä niihin aikoihin, jolloin kuningaskunta henkisten periaatteiden mukaan rakentuneena mallina oli vielä monella tapaa todellista elämää.
Puhumalla maallisesta ja ei-maallisesta en missään nimessä tahtonut korottaa kumpaakaan toisen ylitse, vaan kyseessä oli ainoastaan neutraali huomio, joka liittyi sekä korttien ulkoiseen muotopuoleen, että niiden yleiseen henkeen.
V.V.V.V.V wrote:Kirjaimiin ei ole tehtävä eroa, mutta henkilökohtaisesti uskon, että eläinradan merkeistä Oinas ja Vesimies tulisivat sijoittaa tarkan mietiskelyn alaiseksi ja olisiko nykyisellään niiden vaihto enemmän kuin hyväksyttävä.
Liittyykö tämä edelleen kabbalan vastaavuuksiin vai tarkoitatko yleisemmällä tasolla? Tämä on asia, josta mielelläni kuulisin lisää, mikäli pystyt asiaa hieman avaamaan. Oma kabbala-tietouteni on sillä tavoin vähäistä, etten kykene suorilta käsin sanomaan aiheeseen paljoakaan.
Lux

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Lux »

V-viitoselle suuret kiitokset edellisestä viestistä ja sen symboleista. Tosi asiassa en ymmärtänyt niistä ja en ymmärrä kabbalasta vielä paljoakaan, mutta symbolit puhuttelevat minua aina hyvin paljon tästä rationaalisen tiedon puutteesta huolimatta. Ne herättivät myös sellaisen vastakaiun, että olen väkisinkin kohdannut jotain samantapaisia symboleja joskus jossain, ja sitten muistinkin, että kyse täytyi olla Gurdjieffin 'Sirpaleita...' -opuksesta (jo kolmas viittaus pikku G:hen tänään, hmm). Niinpä tarkastin äsken asian, ja siellähän ne hyvin samantapaiset symbolit lötköttelivät Enneagrammin erilaisina muunnoksina (s. 346). Olin jo aikeissa ryhtyä piirtämään niitä kuvankäsittelyohjelmalla tai ottamaan valokuvaa sivusta, mutta totesin tämän ainakin tähän hätään liian aikaavieväksi, hankalaksi ja vaativaksi, joten tyydyn kuvailemaan symboleja kirjallisesti:

1) Ensimmäinen symboli piti sisällään Odal -riimua muistuttavan kuvion sekä "litistyneen" ylöspäisen pentagrammin, joka on joka puolelta reunustettu suorilla viivoilla, alinta vaakapienaa lukuunottamatta, joka siis jättää symbolin seisomaan viisikulmion kahdella alasakaralla (johon myös Odal -riimun jalat päättyvät).

2) Toinen symboli koostui Odal -riimua muistuttavasta kuviosta ja suorakulmiosta, mikä kulkee riimukuvion keskellä.

Se mitä nämä symbolit merkitsevät Gurdjieffin järjestelmässä, liittyvät olennaisesti Enneagrammiin ja ovat siis sen jonkinlaisia muunnelmia / metamorfooseja, joilla voidaan selostaa mitä erilaisimpia mikro- ja makrokosmisia prosesseja. Gurdjieffin systeemissähän tutkittiin myös kabbalaa osana yleismaailmallista esoteerista opetusta, ja itse järjestelmäänsä hän kutsui esoteeriseksi kristinuskoksi, joten kovin kaukana nämä symbolit eivät voi toisistaan olla.

***

Mitä tulee Tarot -kortteihin, niiden käyttöön ja symboliikkaan, niin kovassa käytössä ovat olleet viimeisten vuosien aikana. Viimeistään tämän seurauksena olen ymmärtänyt sen, kuinka vähän (niistä) ymmärrän, ja tämä on ainoastaan lisännyt mielenkiintoa aihetta kohtaan. Kuten sanoin, symboliikka ja visuaalisuus ylipäätään puhuttelee allekirjoittanutta hyvin paljon, vaikka joitakin asioita ei osaisi aina rationaalisesti itselleen tai muille selostaakaan. Tarot -korteista ja niiden käytöstä sanoisin, että niihin tulisi yleensä ottaen suhtautua kuin pieniin ja suuriin uniin (pienet mysteerit ja suuret mysteerit), ja myös korttien, rivistöjen ja symbolien tulkinta on vähintäänkin yhtä monimutkaista - ja yhtä yksinkertaista! - ja ambivalenttia kuin unien kohdalla. Sama symboli kun voi viitata moneen eri asiaan ja tarkoittaa monta eri oikeaa ja väärää vaihtoehtoa samaan aikaan, sulkematta tämän seurauksena toisia tulkintoja, vaihtoehtoja ja asioita ulkopuolelleen.

Yksi erittäin hyvä Tarot -sivusto löytyy täältä: http://www.meditationsonthetarot.com/
V.V.V.V.V
Posts: 22
Joined: Sun Oct 16, 2011 5:06 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by V.V.V.V.V »

Nagahel wrote:V-viitoselle suuret kiitokset edellisestä viestistä ja sen symboleista. Tosi asiassa en ymmärtänyt niistä ja en ymmärrä kabbalasta vielä paljoakaan, mutta symbolit puhuttelevat minua aina hyvin paljon tästä rationaalisen tiedon puutteesta huolimatta. Ne herättivät myös sellaisen vastakaiun, että olen väkisinkin kohdannut jotain samantapaisia symboleja joskus jossain, ja sitten muistinkin, että kyse täytyi olla Gurdjieffin 'Sirpaleita...' -opuksesta (jo kolmas viittaus pikku G:hen tänään, hmm). Niinpä tarkastin äsken asian, ja siellähän ne hyvin samantapaiset symbolit lötköttelivät Enneagrammin erilaisina muunnoksina (s. 346). Olin jo aikeissa ryhtyä piirtämään niitä kuvankäsittelyohjelmalla tai ottamaan valokuvaa sivusta, mutta totesin tämän ainakin tähän hätään liian aikaavieväksi, hankalaksi ja vaativaksi, joten tyydyn kuvailemaan symboleja kirjallisesti:

1) Ensimmäinen symboli piti sisällään Odal -riimua muistuttavan kuvion sekä "litistyneen" ylöspäisen pentagrammin, joka on joka puolelta reunustettu suorilla viivoilla, alinta vaakapienaa lukuunottamatta, joka siis jättää symbolin seisomaan viisikulmion kahdella alasakaralla (johon myös Odal -riimun jalat päättyvät).

2) Toinen symboli koostui Odal -riimua muistuttavasta kuviosta ja suorakulmiosta, mikä kulkee riimukuvion keskellä.

Se mitä nämä symbolit merkitsevät Gurdjieffin järjestelmässä, liittyvät olennaisesti Enneagrammiin ja ovat siis sen jonkinlaisia muunnelmia / metamorfooseja, joilla voidaan selostaa mitä erilaisimpia mikro- ja makrokosmisia prosesseja. Gurdjieffin systeemissähän tutkittiin myös kabbalaa osana yleismaailmallista esoteerista opetusta, ja itse järjestelmäänsä hän kutsui esoteeriseksi kristinuskoksi, joten kovin kaukana nämä symbolit eivät voi toisistaan olla.

***
Jos haluat lisää lukea tuosta kuutiosta, seuraavalta sivustolta löytyy hyvin paljon asiaan liittyvää informaatiota; http://www.psyche.com/psyche/cube/cube_tarot_gd.html

Mitä tulee Tarot-korttien käyttöön, ne itsessään ovat loistava systeemi, mutta minulle ne ovat lähinnä vain yksi apua antava 'instrumentti' tutkiessani Kabbalaa sekä Elämänpuun symboliikkaa. Kabbala itsessään on loistava "kartta" johon voi sopusointaisesti sovittaa jokaisen maailmanuskonnon mysteeriot taoismista alkemiaan, se ei vierasta yksinkertaisesti mitään.

Crowleyta myös lainatakseni tähän loppuun;
You must construct your own Qabalah! Nobody can do it for you. What is your own true Number? You must find it and prove it to be correct. In the course of a few years, you should have built yourself a Palace of Ineffable Glory, a Garden of Indescribable Delight. Nor Time nor Fate can tame those tranquil towers, those Minarets of Music, or fade one blossom in those avenues of Perfume!
Kenazis
Posts: 811
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:57 pm
Location: Satakunta - Limbo

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Kenazis »

Ajattelin vanhan keskustelun uudeksi jaksoksi kysyä, että olisiko antaa jotain neuvoja, kun aloitan perehtymisen Tarotiin ensiviikosta eteenpäin? Tarot on oikeastaan täysin tuntematon vielä, mutta kiinnostus siihen on hiljalleen kasvanut jo jonkin aikaa. Minulla on Golden Dawn- ja Crowleyn Thoth-pakat. Molempiin on kirjat myös. Kaikkea infoa vastaanotetaan.
"We live for the woods and the moon and the night"
H. Nox
Posts: 25
Joined: Sun Jun 06, 2010 10:43 am

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by H. Nox »

Vajrasramana wrote:Ajattelin vanhan keskustelun uudeksi jaksoksi kysyä, että olisiko antaa jotain neuvoja, kun aloitan perehtymisen Tarotiin ensiviikosta eteenpäin? Tarot on oikeastaan täysin tuntematon vielä, mutta kiinnostus siihen on hiljalleen kasvanut jo jonkin aikaa. Minulla on Golden Dawn- ja Crowleyn Thoth-pakat. Molempiin on kirjat myös. Kaikkea infoa vastaanotetaan.
Kaiken kaikkiaan ihan kattavat peruslähtökohdat sinulla tuntuisi olevan mitä tulee välinepuoleen. Itse sanoisin, että paras tapa on alkaa yksinkertaisesti tutustua kortteihin; vaikka yksinkertaisesti korttien katseleminen ja läpi selaaminen, niiden symboliikan tarkasteleminen ja kortteihin liittyvien omien reaktioiden seuraileminen on hyvää harjoitusta. Suosittelisin tässä mahdollisimman monipuolista lähestymistapaa. Eräs perinteinen metodi on esimerkiksi koko pakan läpikäyminen järjestyksessä, viettäen joka päivä pienen hetken keskittyen kuhunkin korttiin. Tällöin henkilökohtainen suhde kortteihin alkaa muodostua hyvin välittömällä tavalla ja niiden omakohtaisesti havaitut arvolataukset nostaa päätänsä.
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Insanus »

Tarot-kortteihin yritin taas paneutua syvällisemmin muutama kuukausi sitten, mutta hermoromahdus siitä helposti seuraa. Yksittäiset kortit ovat kuin peilejä, mutta koko pakan hahmottaminen ja oivaltaminen taitaa olla ennemmin vuosikymmenten kuin kuukausien työ. On tosin aina palkitsevaa huomata etteivät kortit ole koskaan poissa elämästä, vaan kun tietyt elämän alueet tulevat syvemmin käsitetyiksi, huomaa korteissakin paljon sellaista mitä niissä ei ennen ollut. Tuntuu siltä, että jos joskus tuon pakan käsittäisi täysin katkeamattomana pyörteenä, olisi kaikki opiskelu turhaa.
"Tiedän, mutten tajua". Heh. Kun tämän threadin alun luki, niin oma tietämättömyys kabbalasta ja elämän puusta & niiden yhteyksistä kortteihin tuli niin selväksi että melkein tekee mieli mennä ostamaan parit tuoksukynttilät ja "henkistyä" modernimmilla ja helpommilla tavoilla ;)
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Nefastos »

Insanus wrote:Tarot-kortteihin yritin taas paneutua syvällisemmin muutama kuukausi sitten, mutta hermoromahdus siitä helposti seuraa. Yksittäiset kortit ovat kuin peilejä, mutta koko pakan hahmottaminen ja oivaltaminen taitaa olla ennemmin vuosikymmenten kuin kuukausien työ.


Niinhän se on. Toisaalta okkultismi on siitä ihana tutkimuskohde, että missä tahansa asiassa saatu lisäoivallus auttaa myös kaikkeen muuhun. Koska tarotkin on ilmaisu samasta esoterismin yhdessä jakamasta symbolirakenteesta kovin vähäisin muunnelmin, kaikki mitä tajutaan perusarkkityypeistä eli perusluvuista auttaa heti sen tulkitsemisessa. Jokainen löytänee suuremmasta arcanasta sellaisia itselleen mielenkiintoisia kortteja, joista & joiden keskinäisestä asettumisesta lähteä liikkeelle; & kun kokonaisuus luo harmonisen mandalan, kaikki opittu tieto auttaa heti päättelemään jotain muista korteista. Tietyn arkkityypin läsnäolo jonka huomaan kortissa X merkitsee vastaavan suuruista vasta-arkkityypin läsnäoloa kortissa Y, & yhtäläistä läsnäoloa kortissa Z. Ja 22 suurempaa arcanaa ovat lopulta vain 3 x 7 perusprinsiippiä (eli prinsiipit kussakin kolmessa maailmantilassa) + origon nollapiste.
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
User avatar
Insanus
Posts: 835
Joined: Sat Aug 21, 2010 7:06 am
Location: Helsinki

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Insanus »

Jonkinlaista hataraa ymmärrystä tällä alueella vihdoin havaittavissa. Käsittääkseni homma toimii pähkinänkuoressa kutakuinkin niin, että ässästä kymppiin olevat kortit ovat vastaavuudessa elämän puun sefiroihin ja kuvakortit näyttävät elementin "temperamentillisen" käyttäytymisen siten että Ritari vastaa Chockmahia & kakkosia, Kuningatar Binahia & kolmosia, Prinssi Tipharethia ja kuutosia ja Prinsessa Malkuthia ja kymppejä. Elementit virtaavat ikään kuin päällekkäin hammasratastyyliin, minkä huomaa juuri siitä että jokainen elementti jaetaan neljään alaelementtiin, jolloin esim miekkojen kuningatar viittaa ilmaelementin "vesipuoleen" tai ehkä oikeammin "vaiheeseen", jos katsotaan virtausta ässästä kymppiin.
Suuret Arcanat taas kuvaavat itse virtausta, "substanssitonta tosiolevaa", henkeä joka on sefiroiden välisillä poluilla kulkeva -ja sefirat elollistava?- lataus. Siten kortteja voinee katsoa sekä kaavana aktiiviseen magiaan (ylhäältä alas), että karttana Tiellä (alhaalta ylös).
Jumalan synnit ovat kourallinen hiekkaa ihmisen valtameressä
User avatar
GalaxyTab4G
Posts: 5
Joined: Tue Oct 18, 2016 10:43 am

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by GalaxyTab4G »

Aquila wrote:Onko teillä joitain tiettyjä tapoja korttien käyttöön tai tiettyjä pakkoja, jotka olette havainneet erityisen läheisiksi esim. symboliikan osalta?
Tarot-korteissa minua inspiroi se, kuinka niiden avulla on mahdollista lukea läpi niin omaa elämäntilannetta kuin vieraita ihmisiä. Pidän siitä, kuinka kortit avaavat uusia tapoja kohdata itsensä ja siitä, kuinka kortit näyttävät totuuden silloinkin kun sitä haluaisi paeta. Ostin ensimmäisen pakkani, Terttu Seuleen kuvittamat Kissatarotit, kahdeksan vuotta sitten ja sen jälkeen tarot-kortit ovat olleet elämässäni tiiviisti mukana. Olen oppinut lukemaan tarot-kortteja pikkuhiljaa, yksi askel ja yksi oivallus kerrallaan. Paljon on auttanut eri pakkojen vertaileminen keskenään, on aina mielenkiintoista nähdä mitä näkökulmaa kukin kuvittaja on tahtonut painottaa, se avaa myös omaa näkemystä, pakottaa ajattelemaan laatikon ulkopuolelta. Tästä ehkä parhaana esimerkkinä kortti Maljojen seitsemän; Crowleyn Toth -pakassa se on nimetty Irstaudeksi, Kissapakassa Mielihaluksi, ja The Gill Tarot Deckissä kortin nimi on Imagination, Mielikuvitus. Ajattelen, että pohjimmiltaan kortti symboloi ajatusten ja toiveiden virtaa, mutta Crowleyn Toth -pakassa virtaus on tukahtunutta ja maljojen vesi tukehduttavaa kun taas The Gill -pakka korostaa saman virtauksen voimauttavaa, vapauttavaa ja inspiroivaa puolta. Kissakorteissa symboliikka on jotakin siltä väliltä, ikään kuin virtaus olisi vasta voimistumassa, ja symboliikkaan sisältyy varoitus (kenties ylimitoutettuihin) haaveisiin tukehtumisesta.

Tätäkin keskustelua lukiessa tarot-korttien käytön monipuolisuus tulee selkeästi ilmi; huolimatta siitä, kuinka pitkään tarot-kortit ovat kulkeneet kanssani, olen vasta kaksi kuukautta sitten tullut edes ajatelleeksi tarot-korttien yhdistämistä kabbalaan! Tämä tapahtui tutustuessani uuteen pakkaan; aiemmin mainitsemassani The Gill Tarot -pakassa on korttien kääntöpuolella elämänpuu ja teksti "and I see man as trees walking." Luulen, että tähän symboliikkaan perehtyminen voisi avata minulle aivan uuden puolen taroteista.

Hovikortit aukeavat minulle yhä huonosti. Minun on edelleen hankala tulkita niitä ilman opaskirjaa. Yritän opetella hahmottamaan niitä elementtien symboliikan kautta, niin että esimerkiksi Miekkojen kuningataressa ilma edustaisi kylmää älyä ja kangistuneita kaavoja ja vesi lempeää tunnetta, joka ilman läpi virratessaan elävöittää kovettuneen mielen. Luulen, että hahmotusvaikeuteni johtuvat sanoihin tarrautumisesta. Kuvallinen symboliikka aukeaa minulle parhaiten sanojen kautta, ja korttien nimet ovat minulle tärkeämpiä kuin kuvat; Sauvojen yhdeksän ei tuo mieleeni kuin tyhjää, mutta kortin nimi, Lujuus, palauttaa mieleeni kortin symboliikan ja valokuvamaisia muistoja kuvituksista. Tavallaan hovikortit ovat minulle hahmottomia ja nimettömiä, ja pakkakohtaiset vaihtelut (kuningas vai prinssi, lähetti vai prinsessa) hovikorttien nimistössä vain sotkevat asiaa. Olisikin kiva kuulla miten te muut hahmotatte hovikorttien symboliikkaa, kaipaisin kovasti uusia lähestymistapoja hovikorttien ymmärtämiseen.
Kavi
Posts: 473
Joined: Mon May 09, 2016 4:52 pm

Re: Tarot-korttien käyttö & symboliikka

Post by Kavi »

GalaxyTab4G wrote: Hovikortit aukeavat minulle yhä huonosti. Minun on edelleen hankala tulkita niitä ilman opaskirjaa. Yritän opetella hahmottamaan niitä elementtien symboliikan kautta, niin että esimerkiksi Miekkojen kuningataressa ilma edustaisi kylmää älyä ja kangistuneita kaavoja ja vesi lempeää tunnetta, joka ilman läpi virratessaan elävöittää kovettuneen mielen. Luulen, että hahmotusvaikeuteni johtuvat sanoihin tarrautumisesta. Kuvallinen symboliikka aukeaa minulle parhaiten sanojen kautta, ja korttien nimet ovat minulle tärkeämpiä kuin kuvat; Sauvojen yhdeksän ei tuo mieleeni kuin tyhjää, mutta kortin nimi, Lujuus, palauttaa mieleeni kortin symboliikan ja valokuvamaisia muistoja kuvituksista. Tavallaan hovikortit ovat minulle hahmottomia ja nimettömiä, ja pakkakohtaiset vaihtelut (kuningas vai prinssi, lähetti vai prinsessa) hovikorttien nimistössä vain sotkevat asiaa. Olisikin kiva kuulla miten te muut hahmotatte hovikorttien symboliikkaa, kaipaisin kovasti uusia lähestymistapoja hovikorttien ymmärtämiseen.
Itselleni tuottaa vieläkin vaikeutta lukea Tarotia ihan kokonaisuutena ilman kirjaa ja jos sitten vaikka sattuisinkin muistamaan kortille jonkin määritelmän niin tavallaan kontekstista riippuen sitä korttia pitäisi pystyä uudelleen lukemaan ilman sitä kirjan määritelmää.
Tähän tilaan on tosi vaikea päästä, kun muille ihmisille lukee.
Tällä hetkellä olen koittanut yhdistää Tarotin symboliikan ja elementit taiteeseeni ja koen että se antaa niille jotakin sisempää ja abstraktimpaa merkitystä.
Locked