Aquila: Hyvin selostettu, osasit sanoa paremmin sen mitä itsekin olen ajanut takaa "esoteerisella pasifismilla" (heh!). Myös kommenttisi pahan vastustamattomuudesta oli erinomainen: kyseinen seikkahan ymmärretään usein / yleensä ymmärtääkseni jonkinlaisena moralistisena opetuksena tai suorastaan nihilistisenä kehotuksena, vaikka se on tosi asiassa puhtaasti okkulttisiin lainalaisuuksiin perustuva, suorastaan "tekninen" neuvo; jos vihamieliselle tai muutoin negatiiviselle impulssille ei löydy vastinetta itsestä niin se "menee läpi" sen sijaan, että sillä olisi mihin takertua ja aiheuttaa vahinkoa.
En myöskään tarkoittanut, kärjistävästä retoriikastani huolimatta (mikä lienee retoriikan demoni minua riivaa), että sivari / pasifisti = selkärangaton nahjus ja / tai sotilas / milintantti = suuri ja voimallinen sankari. Jälleen 'maailmallisesti' todellisuus voi olla kummin päin hyvänsä, ja
kaikista surkeimpia ovat uskoakseni ensisijaisesti, aina ja kaikessa voimankäyttöön uskovat ja siihen tukeutuvat, julmat ja väkivaltaiset "siat" (mikä voitaneen kartoittaa VKT:n puhdistamattomaksi tai alaspäiseksi impulssiksi, joko barbaariseksi jäänteeksi tai voimakkaan persoonallisuuden vääristymäksi). Siviilipalveluksessa tapasin monia hienoja ja suoraselkäisiä Miehiä, vaikka itse paikka, koulutuksen luonne sekä luentojen taso oli mitä oli; monille näille henkilöille oikea paikka olisi sivarin sijaan se uudelle ajalle peräänkuuluttamani platonilais-pythagorealainen henkisen kehityksen akatemia, jossa vessojen siivouksen sijaan opetettaisiin ja opiskeltaiisin pyhää geometriaa ja mysteerejä! Täysin sama (henkilöiden "laatu") pätee varmasti myös nykyinttiin. Selkärangattomalla nahjuksella tarkoitin ja tarkoitan ensisijaisesti sellaista siivellä elelevää ja elämältä lainaavaa henkilöä, joka karttaa ymmärtämisen vastuuta ja haluaa päästä elämässään mahdollisimman helpolla, haluaa vain helppoja vastauksia ja kyseenalaistamattomia puoli-totuuksia, vaikkapa tähän väkivaltaisuus -tematiikkaan; tällaisia henkilöjä löytyy uskoakseni sekä pasifistien että 'militaristien' joukosta (käytän tässä jälkimmäistä termiä yleisesti viittaamaan henkilöön, joka hyväksyy väkivallan ja voiman käytön). Nykyajalla asiaa kyseenalaistamattomia henkilöitä löytyy kuitenkin todennäköisesti (oman arvioni mukaan) jälkimmäisistä tyypeistä enemmän, mikä nyt ei sinänsä ole kuitenkaan ihme, johtuen maailman melko brutaalista ja väkivaltaisesta luonteesta sekä vallallaolevista reduktionistisista ja materialistisista ideologioista ("ihminen on eläin, kaksijalkainen apina, ja olemassaolon olemus on joko syödä tai tulla syödyksi" jne.), kuin myöskin "humanistisesta moralisoinnista", mikä ei ole sen pätevämpi ratkaisu, koska se ei riko kehää vaan pysyttelee sillä.
Tästä viimeisestä pääsenkin hyvin aasinsillan kautta vastaukseeni Nefastokselle: 'Kultainen keskitie' ei ollut se mitä tarkoitin, vaan kaikkien dualiteettien ylittäminen ja niiden voittaminen. Pasifismi, siten kuin itse sen terminä ymmärrän ja olen tässä aiheessa käyttänyt, on edelleen väkivallan ongelmassa kiinni. Yritän hieman (ehkä kömpelöstikin) selventää asiaa kuvitteellisten henkilöiden lausahduksilla:
'Militaristi' sanoo: "Sota ja väkivalta on tämän maailman todellisuutta, ja hyväkysttävä sellaisenaan. Väkivallan käyttö on tietyissä tilanteissa täysin oikeutettua ja hyvä asia, ja vain raukat, nyökät, nössöt ja muut itseään huijaavat humanistipellet kuvittelevat asian olevan toisin. Tooth and claw, might is right!"
'Pasifisti' sanoo: vaikka väkivalta onkin tämän maailman todellisuutta, niin en hyväksy sitä, koska haluan vain elellä rauhassa ja mahdollisimman kauan. Peace, and chill out man."
'Ahimsa-joogi' tms. sanoo: "Maailma on harhaa, eikä mikään maailmallinen ideologia voi ratkaista asiaa. Hylkään väkivallan, koska se ei viime kädessä johda mihinkään, etenkään haluamaani lopputulokseen, mikä on (oma ja maailman) vapautuminen kärsimyksestä. Maailma palaa aina, enkä välitä siitä onko sota vai rauha, tai kuolenko tänään vai 50 vuoden kuluttua."
On huomattavaa, että viimeisin vaihtoehto vaatii maailman kannalta usein eräänlaista "pyhää itsekkyyttä" (ei kuitenkaan välinpitämättömyyttä). Erityisen hankalaksi asia muodostuu silloin, kun yksilö haluaisi täyttää velvollisuutensa sekä maailmaa, läheisiään, itseään että henkeä kohtaan (esim. tilanne, jossa pitäisi puolustaa itseään, läheisiään, perhettään, kansaansa tms. vihollista tai hyökkääjää vastaan); edelleen, tämä on lienee lähes poikkeuksetta syynä siihen, miksi moni on hylännyt ja hylkää maailman ja läheisensä kokonaan, ja miksi "ihmisen viholliseksi tulee hänen omat läheisensä" jne.
Asiaa voisi havainnollistaa jossain määrin myös vertaaminen esim. asteikolla kristillisyys / anti-kristillisyys / ei-kristillisyys, missä keskimmäinen vaihtoehto on edelleen kristillisyyden pauloissa ja siinä kiinni.
Mitä tulee toiseen seikkaan (kursivoituun kohtaan), niin ymmärrän toki mitä tarkoitit: 'maailmallinen toimivuus' ei ole hyvä tai oikea mittapuu esoteriassa ylipäätään. Oma puoli-humoristinen esimerkkini oli tosiaan vielä tämän 'toimivuuden' kynsissä. En toki pysty sanomaan, mitä Ervastin päässä on liikkunut tai kuinka "positiivisen välinpitämätön" hän on itse ollut lausahduksen sanoessaan. Liialliseksi kirkasotsaisuudeksi (utopistikseksi ajatteluksi) kritisoin ajatusta sen vuoksi, että en usko suurten ihmismassojen olevan aivan tällaiseen valmiita (kuten Ervastikin joutui toteamaan), tai että se olisi maailmalle / massoille edes täysin terve opetus sellaisenaan; nihilistisen itsetuhoisuuden vaara on uskoakseni huomattava. Jopa väkivallattomuuden opin opettamisessa ehdottomana on oltava uskoakseni hyvin varovainen, jotta ei sorruta siihen aikaisemmin mainitsemaani "kaikelle elämälle vihamieliseen nihilistiseen anarkismiin". En tietenkään tarkoita, että sen vastakohtaakaan pitäisi opettaa, se olisi jo suorastaan alaspäistä opetusta, pikemminkin sitä, että asian ymmärtäminen sen oikeassa kontekstissa, tai edes sen sokea uskominen (mikä ei ole puolestaan okkultismin tapa vakuuttaa tai opettaa), ei ole uskoakseni useimmille ihmisille edes mahdollista. Myös 'sota sotaa vastaan', mitä on reilut sata vuotta julistettu suureen ääneen, on aiheuttanut lähinnä sen, että maailma on sotinut äärimmäisen verisiä sotia koko 1900 -luvun ajan ja vauhti näyttäisi vain kiihtyvän, ja siinä samalla sodankäynnistä on muodostunut maailman kannattavin bisnes.
EDIT. Nämä suuret miehet ovat ymmärtäneet mistä on kyse ja tehneet asiasta omat äärimmäisen kunnioitettavat johtopäätöksensä (vaikka saatana onkin heille vain traditionaalisen OKT:n mukainen "alemman persoonan paholainen"):
Death to the World