Motivoituminen työhön

Oman elämän ja nykymaailman yhteen sovittaminen.
User avatar
Nefastos
Posts: 3029
Joined: Mon May 24, 2010 10:05 am
Location: Helsinki

Re: Motivoituminen työhön

Post by Nefastos »

Kiitos kauniista viestistäsi, Aranea. Siinä on muutamassa virkkeessä on läpikäyty jo varsin vaativa polku:

1) Huomio oman motivaation puhdistamisen tarpeesta (useimmat ihmiset vain heittävät luotaan epämiellyttävän orastavan huomion, kieltäytyen tajuamasta sitä)
2) Tahto ponnistaa muutoksen aikaansaamiseksi (huomatessaan itsessään epäoptimaalisia rakenteita on kovin helppo ajatella: "no, olen tällainen siitä ja siitä syystä")
3) Kyky irtautua muutoksen hankaluuden aiheuttamasta apatiasta (on ihmisiä jotka suorastaan nauttivat syyllisyydentunteesta, ts. sekin käsitetään itsekkäästi)
4) Halu löytää tasapaino antamalla anteeksi itselle (liika ankaruus itseä kohtaan olisi sekin jälleen kätketyn itsekkyyden – "minä olenkin erityinen" – ilmenemismuoto)
+5) Tilanteen avaaminen ja jakaminen muille (on kovin viekoittelevaa esitellä muille vain huippuhetkiä, vaikka se on yleensä yhteiselle prosessille vähiten hyödyllistä)
Faust: "Lo contempla. / Ei muove in tortuosa spire / e s'avvicina lento alla nostra volta. / Oh! se non erro, / orme di foco imprime al suol!"
Aranea
Posts: 26
Joined: Tue Oct 24, 2017 9:24 pm

Re: Motivoituminen työhön

Post by Aranea »

Nefastos wrote: Tue Sep 29, 2020 8:28 am
+5) Tilanteen avaaminen ja jakaminen muille
Yksi asioista, mitä mietin ja analysoin ehkä vähän turhankin paljon oli se, että jaanko tuon ja ylipäätänsä muitakin asioita tänne, mitä tänne kirjoitan, miksi kirjoitan ja miksi en kirjoita. Aloittamani lintujen merkitystä pohtivan keskustelun aloitusviestissä uhosin, etten anna enää pelkojeni estää minua kirjoittamasta tänne forumille ja että jatkossa kirjoittaisin jos jotain kirjoitettavaa mieleen tulee. Tästä en todellakaan ole pitänyt kiinni. Luen forumia päivittäin ja aina silloin tällöin tulee mieleen itsellenikin jotain kirjoitettavaa, mutta sitten se jää siihen kun mietin muun muassa miksi ketään kiinnostaisi lukea minun ajatukseni tai kokemukseni asiasta A tai B, mitä se ketään muuta hyödyttää. Ja se on vain yksi syy, jostain syystä tänne kirjoittaminen vain tuntuu hirveän hankalalta. Tätäkin viestiä tosiaan mietin tämän melkein viikon, kirjoitanko vai enkö kirjoita jne. Tämä vaikeus ei koske ainoastaan tänne kirjoittamista, vaan paljon muitakin tilanteita joissa haluaisin sanoa jotain mutta en sano.
User avatar
Smaragd
Posts: 1120
Joined: Thu Jan 09, 2014 4:27 am

Re: Motivoituminen työhön

Post by Smaragd »

Aranea wrote: Tue Oct 06, 2020 2:04 am
Nefastos wrote: Tue Sep 29, 2020 8:28 am
+5) Tilanteen avaaminen ja jakaminen muille
Yksi asioista, mitä mietin ja analysoin ehkä vähän turhankin paljon oli se, että jaanko tuon ja ylipäätänsä muitakin asioita tänne, mitä tänne kirjoitan, miksi kirjoitan ja miksi en kirjoita. Aloittamani lintujen merkitystä pohtivan keskustelun aloitusviestissä uhosin, etten anna enää pelkojeni estää minua kirjoittamasta tänne forumille ja että jatkossa kirjoittaisin jos jotain kirjoitettavaa mieleen tulee. Tästä en todellakaan ole pitänyt kiinni. Luen forumia päivittäin ja aina silloin tällöin tulee mieleen itsellenikin jotain kirjoitettavaa, mutta sitten se jää siihen kun mietin muun muassa miksi ketään kiinnostaisi lukea minun ajatukseni tai kokemukseni asiasta A tai B, mitä se ketään muuta hyödyttää. Ja se on vain yksi syy, jostain syystä tänne kirjoittaminen vain tuntuu hirveän hankalalta. Tätäkin viestiä tosiaan mietin tämän melkein viikon, kirjoitanko vai enkö kirjoita jne. Tämä vaikeus ei koske ainoastaan tänne kirjoittamista, vaan paljon muitakin tilanteita joissa haluaisin sanoa jotain mutta en sano.
Vanhempainsuhde-ketjussa kun on keskusteltu korkeiden ja matalien henkien lidentumisesta korkeammiksi ja miten demonin etymologinenkin alkuperä on jumalaisessa, tulee minulla tästä mieleen omat samankaltaiset tunnelmani, jotka kestivät vuosia. Nyt tuntuu että liipasinsormi saattaa olla täällä liiankin herkkä, mikä on tavallaan sama epäilyksen henki, vastustaja osoittamassa keskipisteeseen (demoni osoittamassa jumalaiseen). Mutta etenkin siellä konkreettisen toiminnan motivaation etsinnän päässä tuntui että on melkein kuin sokea sille keskipisteelle kun vastustus tulee vain yhdeltä puolelta eikä ole välttämättä nähnyt sitä puolta missä vastustaja vetää toiseen suuntaan, tai oikeastaan (omalla kohdallani) samaan negatiiviseen tekemättä jättämiseen, mutta se on ikään kuin käänteinen kun ongelma itsessään (minun suuntani) on menossa toisella puolella. Vaikken itsekkään tiedä kiinnostaako ketään kovinkaan lukea ajatuksiani, niin teidän että ainakin itse niiden kautta olen saanut paljon selkeyttä asioihin ja siis kaikki ne henget minussa, jotka sitä ovat vaatineet. Ja toiseksi, minä ainakin iloitsen etenkin siitä kun ihmiset jaksavat pysyä aktiivisina vuodesta toiseen täälläkin syvyyden hengen rikin katkujen jäljillä. Liekkö ketään foorumikirjoittelijaa, edes niiden bannittujen, joiden perspektiivit asioihin ei olisi jäänyt itseäni mietityttämään, ja olleen siis jollain tapaa arvokkaita.
"Would to God that all the Lord's people were Prophets”, Numbers 11:29 as echoed by William Blake
Tähti
Posts: 219
Joined: Wed Oct 15, 2014 11:00 am

Re: Motivoituminen työhön

Post by Tähti »

Tää tuli vielä mieleen, en tiedä onko muuallakin mainittu jo. Mietin kanssa että oisko laittanut tähän vai peli-ketjuun.

Joissain peleissä on eri tasojen niminä esim normal, hard, expert, nightmare, hell. Toi tietyllä tavalla voi antaa motivaatiota jos vähän miettii ikäänkuin millaisella vaikeustasolla pelaa, muutenkin aika ovela järjestys tavallaan että ensin tarvii olla melkoinen ekspertti että edes voi kokeilla ihan haastavinta menoa.
Locked