Naisellinen tapa osallistua työhön

Älylliset pohdiskelut metafyysisistä ja abstrakteista aiheista.
obnoxion
Posts: 1806
Joined: Tue May 25, 2010 7:59 pm

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by obnoxion »

Sakta-tantrista lähestymistapaa tosiaan tarkoitin, ja tältä osin susittelisin Yoni Tantraa joka on poikkeuksellisen tyylipuhdas, lyhyt ja (omassa genressään) selkeä. Lisäksi siitä löytyy hyvä englanninkielinen käännös vapaasti netistä.

Myös muilta osin viestiisi on helppo yhtyä, mutta olen oikeastaan päättänyt että en enää käsittele asiaa muissa kuin valikoiduisaa suullisissa keskusteluissa. Asia on minulle hyvin tärkeä ja yksityinen. Väärinymmärrykset koen melko raskaasti, ja tässä aihessa väärinymmärrykset ovat aika tavallisia.
One day of Brahma has 14 Indras; his life has 54 000 Indras. One day of Vishnu is the lifetime of Brahma. The lifetime of Vishnu is one day of Shiva.
Isobel
Posts: 34
Joined: Sun Jan 24, 2016 11:11 am

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by Isobel »

En kokenut itselleni esteeksi sitä, että seura on miesvaltainen. Lähinnä koin / koen ongelmaksi oman intuitiivisuuden ja kokemuksien tuoman ymmärryksen yhdistämisen AT:n teksteihin. Sisällöltään ne ovat hyvin samankaltaisia, mutta luettavuudeltaan monet AT:n keskustelut / julkaisut tuottavat minulle hankaluuksia. Jäsentelen sekä sisäistän, vertaan ja omaksun, siitä johtuen asioita hitaasti. Tekstit pakottavat minut vertaamaan tekstin sisältöä omiin tunteisiin, intuitioon sekä kokemuksen tuoman ymmärryksen kanssa. Toki, tilanne on varmasti usealla samankaltainen, mutta minulle se, etten ole koskaan opiskellut okkultismia, lukenut siitä tai hankkinut tietoa teksteistä, on ongelma. Ymmärrän ja koen sekä tunnen että olen kokenut sen opin ja sitä kautta oppinut sekä sisäistänyt. Teksteihin, varsinkin akateemisiin teksteihin laitettuna, minun on pakko vertaa sisältöä opittuun. Se vie aikaa ja energiaa.

Tällä hetkellä luen Fosforosta jossa etenen hitaasti mutta varmasti.

Minulle siis seura ei näyttäytynyt sellaisena johon en voisi liittyä, vaan pikemminkin hyvin vetovoimaisena. MInulla on enemmän miehiä ystävinä kuin naisia.

Sattumalta, tätä asiaa tulin jo käyneeksikin läpi tänään veljen kanssa keskustellessani.
Nosce Te Ipsum
User avatar
Manaarah
Posts: 10
Joined: Tue Jun 28, 2016 10:05 pm

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by Manaarah »

Hieno viestiketju! Päällimmäiseksi minua jäi askarruttamaan, että mitä tarkoittaa naisellinen lähestymistapa tai tapa osallistua työhön vs. maskuliininen/miehinen tapa? Mitä muut ymmärtävät tällä aika perustavanlaatuisella jaottelulla? Ihan siis mielenkiinnosta kysyn, koska en tiedä mitä se tarkoittaa tässä yhteydessä (enkä muissakaan yhteyksissä, koska en koe olevani "perinteinen naisellinen nainen", mitä se sitten tarkoittaakaan...)
obnoxion wrote:Itselläni magia tuli elämässäni täysin todelliseksi asiaksi juuri naisvaltaisten ryhmien ja naiseutta painottavien harjoitteiden kautta. [...] pääsin todella sisään magiaan ja elävään uskontoon meditaation ja shamanismin kautta, joihin sain opastusta naisvaltaisista piireistä. Olen hyvin ylpeä että olen saanut opetusta juuri naisilta, sillä koen että naiselta saadussa opetuksessa on aina jotain mitä mieheltä ei voi saada, mutta miesten opetukset voi kokonaisuudessaan oppia myös naisilta.


Yllä fra Obnoxion toi esiin, että hän on saanut paljon naispuolisilta opettajilta. Tätä lukiessani huomasin, että lähes kaikki käymäni henkisen puolen kurssit, koulutukset, rumpupiirit, jne, ovat olleet naisten ohjaamia, ja ne kerrat, kun opettajan/ohjaajan olisi pitänyt olla mies, tämä on estynyt tulemasta ja sijaisena on ollut nainen. Tämän vuoksi itse taas kaipaan miehistä näkökulmaa henkiseen työskentelyyn, koska en yksinkertaisesti tiedä millainen ote tai lähestymistapa miehillä on. Kuvittelen ainakin sen olevan jollain tapaa erilainen kuin ne tavat, joihin olen päässyt naisten ohjauksessa tutustumaan, mutta voin olla väärässäkin. Vai liittyykö ohjaajien tyylit ja tavat pikemminkin persoonallisuuteen ja opetettavaan ainekseen kuin ohjaajan sukupuoleen?

En ole saanut AT:stä kuvaa "poikien kerhona" :D enkä toisaalta tiennyt mitään sen sukupuolijakaumasta ennen vuosikokousta, jossa aihe tuli esille. Jos "älyllisellä" AT:n yhteydessä viitataan tieteellinen tutkimus -tyyppiseen otteeseen, niin se ei pelota minua pois, vaikka ei olekaan se tapa, jolla itse luontaisimmin toimin henkisissä asioissa. Itse menen aiemmin kuvatun lailla monasti hyvin intuitiivisesti ja antennit/sensorit pystyssä virran mukana (tai heittäydyn virtaan voimakkaana tunneihmisenä) mikä ei silti estä, ettenkö voisi hypätä pois virrasta ja istua penkereelle tietoisesti tarkkailemaan virran kulkua tai tutkimaan käsillä olevaa kiinnostavaa aihetta hyvinkin kriittisellä otteella pureksien ja maistellen.

Pohdin tässä edelleen mitä itse asiassa on naisen/miehen arkkityyppi? Mitä ne pitävät sisällään? Mitä ne edustavat? Kuvaavatko venus ja mars näitä arkkityyppejä?
“Minä tähdistä pohjoisen taivaan
hengitän rauhan viisaan.”

― tuntematon
User avatar
Heith
Posts: 699
Joined: Fri May 31, 2013 12:54 pm

Re: Naisellinen tapa osallistua työhön

Post by Heith »

Manaarah wrote: Pohdin tässä edelleen mitä itse asiassa on naisen/miehen arkkityyppi? Mitä ne pitävät sisällään? Mitä ne edustavat? Kuvaavatko venus ja mars näitä arkkityyppejä?
Kyllä, oikein aavistelet. Planeettavastaavuudet korreloivat maskuliinin, femiinin tai molempien prinsiippien kanssa. Näin esimerkiksi veljeskunnan tähtihymnit on jaoteltavissa maskuliiniksi ja femiiniksi. Fosforoksessa on ainakin nämä taulukot.

Minusta on tärkeää pystyä erottamaan maskuliininen ja femiini arkkitypiikka arkipäivän elämästä & pystyä tarkastelemaan näitä niiden korkeassa, ideaalissa muodossa, abstraktioina. On totta että elämme aikaa maailmassa joka on alleviivatun patriarkaainen. Tämä on suuri menetys ei pelkästään femiinin, mutta myös maskuliinin osalta. Minusta hyvin tätä luonnon tasapainoa (huom, erottakaa tämä seksuaalisista preferensseistä, ulkonäkökysymyksistä tai siitä mitä sukupuolta koette tai ette koe olevanne, koska en puhu näistä) missä femiini ja maskuliini on täydellisesti tasapainossa toimiva pari. Yin & Yang -symboli on sangen onnistunut kuvaus tästä.

Latistettuna pois korkeasta ideaalista & arkimaailman ongelmiin pakotettuna ja siten väärinymmärrettynä näkisin että femiini arkkityyppi olisi alistuva, heikompi, seksuaalisesti vääristetty ja taas maskuliini arkkityyppi olisi sotaisa, väkivaltainen, ylikorostetun voimakas ja alistaja. Mutta jos mietimme maskuliinista arkkitypiikkaa esim. mytologioiden kautta, tulee vastaan heti muotoja jotka ovat tärkeitä ja hienoja. Isä, joka huolehtii lapsistaan oikeudenmukaisesti ja rakkaudella, tai soturi joka uhraa itsensä muiden edestä. Sama pätee toki myös tuonne femiiniin arkkitypiikkaan.

Anteeksi sekavat kirjoitelmat! Aiheesta on juuri englanninkielisellä foorumilla jokin topic jota en tosin vielä ehtinyt lukea, ja sen lisäksi esim. Nefastoksen uusin bloggaus kannattaa lukea.
Locked