Hieno keskustelunavaus, Libra. Ja omasta puolestani voin onnitella kamppailulajin aloittamispäätöksesi johdosta - välillä tuntuu, että suuren osa Työstä teen lajiharjoittelun kautta.
Aloitin kamppailulajiharrastuksen kymmenvuotiaana, ja vaikka harjoittelussa on ollut pitkiäkin taukoja ja olen vuosien mittaan harrastanut paljon muutakin, en silti sanoisi kunnolla treenanneeni mitään muuta kuin kamppailulajeja. Lajihistoriaani kuuluu kaksi päälajia, joita kumpaakin olen harjoitellut kymmenen vuoden ajan; nämä lajit ovat lähes jokaiselta piirteeltään toistensa täydellisiä vastakohtia.
Tämänhetkisen "harrastukseni" tiedän olevan osa minua hautaan asti; itse lajista voisi kirjoittaa niin pitkään, että täytyy jättää toiseen kertaan. Motiivi treenaamiseen on lähes täysin sisäinen; ulkoisia meriittejä ei juurikaan ole saavutettavissa.
Vastatakseni kysymyksiisi: en ole koskaan joutunut ulkoisiin ristiriitatilanteisiin lajien myötä, päinvastoin. Ne ovat pitäneet minut poissa lukuisista sellaisista. Jokaisen vältetyn konfliktin koen voittona, kuten vahvan ja nöyrän harjoittelijan tulisi kokea. Vanha tarina kahdesta sillalla kohtaavasta samuraista, jotka katseiden vaihdon jälkeen kääntyvät molemmat jatkamaan matkaansa -voittajina-, on yhä elinvoimainen.
Väkivaltaharjoittelun eettinen ongelma liittynee mainitsemiisi sisäisiin ristiriitatilanteisiin.
Väkivalta on kärsimyksen lisäämistä, ja sitä on vältettävä aina kun se on mahdollista. Itsepuolustuksessa on kyse väkivallan ja kärsimyksen lopettamisesta oikeutetusti(?)väkivalloin. Obnoxion esitti hyvin ajatuksen kamppailulajista välineenä, jota voi käyttää sekä hyvään että pahaan siinä missä muitakin taitoja.
En tiedä tarkkaan, mitä tarkoitat termillä "herrasmieslaji", mutta oletan sen viittaavan lajin henkiseen sisältöön ja arvomaailmaan, joka uusista RBSD-systeemeistä puuttuu käytännössä kokonaan. Tämä on oleellinen osa kamppailulajia, jos haluaa siitä tukea henkisen tien kulkemiseen. Silti sen ei ole välttämätöntä kuulua itse lajiin, kunhan se on olemassa. Toisinsanoen: ei ole niin väliä, lyötkö vastustajaasi karatella vai defendolla (joista ensinmainitulla on budolajeille ominaisesti selvä eettinen arvomaailma, jälkimmäisellä ei), jos itse ajattelet, tunnet ja toimit tilanteessa oikein. Kamppailulajiharjoittelu ilman minkäänasteista eettistä pohdintaa ja näkemystä tekee hyvin helposti Obnoxionia lainaten sepistä murhaajia ja maskeeraajista huoria.
Ei ole myöskään itsestään selvää, että lyöntejä ja potkuja sisältävä "kova" laji olisi vähemmän eettinen kuin heittoja ja sidontoja sisältävä "pehmeä" laji. Mitä enemmän väkivaltaa laji vastustajaan kohdistaa, sitä vakavampi on oltava uhka, jolloin lajia voi käyttää. Näin mieli voi olla tyyni tietäessään, ettei muuta vaihtoehtoa ole. Jos olisi, tilanteessa tehtäisiin jotain muuta.
Pitää taas pahoitella sekavaa tekstiä, mutta aiheesta on niin paljon puhuttavaa ettei tämä pysy kasassa millään.
