Meinasin tuolla "elämän itsensä takia elämään kurkoittamisella" vain sitä että minusta olisi vähän outoa jos teleologinen kaikkeus etenisi elämän täydellistymiseen siksi että elämällä itsellään olisi joku itseisarvo, koska kun kaikki olemassaolo on elämän ja kuoleman välistä jatkuvaa vaihtelua (siis ne on riippuvaisia toisistaan) niin eikö pelkän elämän täydellistyminen olisi jonkinlaista etääntymistä kuolemasta? Meinasin tuolla ihmistä koskevalla esimerkillä juuri sitä että persoonallinen elämä lähentyy sisimmässään kuolemaa niin että "tappaa" itsestään sen mikä haluaa kurottaa vain elämään. Oletan siis että tässä tarkoitettiin teleologisuuteen liittyen nimenomaan koko kaikkeutta, ei vain elämän päämäärää vaan niin elämän kuin kuoleman?Wyrmfang wrote:Jos teleologista päämäärää ei ajattele maailmalle ulkoisen olennon sille asettamana, kuinka se voisi olla muuta kuin elämän itsensä täydellistyminen? Se miten yksittäinen persoonallinen elämä tähän suhteutuu on tietysti eri kysymys (tokihan vaikkapa Jeesuksen tai Sokrateen kuolema oli passiivinen itsemurha), mutta minulle tuntuisi tosiaan selvältä että lähtökohtaisesti yksittäisen elämän päämäärä ei voi olla sen lopettaminen "ennen aikojaan". Ateistisesta näkökulmasta tietysti asia näyttäytyy täysin eri tavalla.Hoenir wrote: Tämä on vaikea kyssäri, mutta näkisin elämän päämäärän olevan jotain muuta kuin "elämän itsensä" takia elämään ja kukoistukseen kurkottamista.
Niin ja ennenaikaisuudesta, voiko muuten lopulta olla täydellisempää hetkeä kuolla kuin ihmisen henkisen kehityksen ja sisäisen kokemuksen määrittämä ajankohta? Se itsemurha olisi silloin minusta tietynlainen sinetti täydellisyyden merkiksi, viimeinen uhraus jonka tehdessään yksilö astuu täydellisesti kaiken rajallisuuden tuolle puolen.